fredag 5 mars 2010

2010.064 - Dagens afrikanska låt - Eric Wainaina

2010.064 - Dagens afrikanska låt - Eric Wainaina (f. 1973, Kenya)

Musikaliskt, eftersom jag ofta inte förstår vad Eric Wainaina sjunger när han sjunger på Kiswahili, känner jag att han är på gränsen till att vara för pop-orienterad för mig, men han har hela tiden en förmåga att rädda situationen och jag fortsätter lyssna. Rötterna finns där och det finns även en hjärtlighet i det han gör som får mig att se förbi det ibland lite för tillrätta-lagda soundet.

En av de första reaktionerna jag hade när jag hörde honom var att han lät som en blek kopia av Paul Simon, och vad kul sedan att läsa på Wikipedia att en av hans inspirations-källor är just Paul Simon!

Eric Wainaina är idag en av de mest populära artisterna i Kenya - utanför rap- och hiphop-världen, måste jag nog säga, för den har jag inget grepp om. Han är född i Nairobi, och kom ut med sin debutplatta "Sawa Sawa" 2001. Den har jag inte hört, men däremot har jag 2006 års "Twende Twende", och från den ska vi höra några ljudande exempel.








Fyra spår ska vi höra:

- nr. 1 - Twende Twende (feat. Oliver Mtukudzi)

- nr. 5 - Nani Nani

- nr. 8 - Adhiambo

- nr.11 - Joka

Eric Wainaina utbildade sig i Berklee College of Music, USA. Han slog igenom redan innan debutplattan kom - med singlar. Nästan genomgående är hans musik färgad av ett stort samhällsengagemang - han har sjungit om mutor, mödrars rättigheter, om politikers försummelser och människors svårigheter att hålla sams stammar emellan.

Jag är allergisk till pampiga Eurovisions-schlager-invigningar och upparrangerade eller nyproducerade kampsånger och nationalistiska "Stockholm i Mitt Hjärta"-mass-psykos-sånger... men det finns förstås undantag - här nedan kommer ett!

Låten har alla allergiframkallande inslag - barnkör, full orkestrering och ritardando precis innan det obligatoriska tonartsbytet - men det finns något bakom sången denna gång som är lite klump-i-halsen-framkallande...

Bakgrunden är följande:
I december 2007 var den presidentval i Kenya, och den sittande presicenten Mwai Kibaki vann med 30 000 rösters marginal. Oppositionsledaren Raila Odinga hävdade att han förlorat pga valfusk. Oroligheterna som följde på valresultatet kostade över tusen människor livet. Närmare en halv miljon fördrevs från sina hem!

Eric Wainaina gjorde vad han kunde för att mana folket till sans - han skrev en låt - "Daima":


YouTube-användaren princejbc2003 skriver följande om videon han lagt upp:

"Directed and edited by Prince R. Makaya this is the official Daima video. Instead of the typical landscapes, scenery, wildlife, etc Eric decided to go with a much simpler concept for this video - highlight the future of Kenya - the children. Eric chose to work with Shangilia kids to make this video soon after the post-election violence of 2007. The voices of the kids are mixed in with Eric's original track. This patriotic song was used extensively to bring back sanity to a beautiful land that was rapidly consuming itself after the 2007elections. The video is on Eric's music video DVD called "Daima: The Music Videos" that has been on sale for some time now. The DVD also includes some of Eric's most notable songs such as "Nchi ya Kitu Kidogo", "Dunia ina Mambo", "Ukweli", "Sawa Sawa" amongst others. On the DVD are a number of bonus videos so don't just download - get an authentic copy."

Uppenbarligen är det både nationella politiska problem och lokala tribala problem Kenya har att brottas med - här kommer ytterligare ett exempel på Eric Wainainas samhällsengagemang. Åtminstone en positiv sak är att han verkar kunna säga det han säger utan att riskera livet - eller det kanske han gör... Jag vet att åtmistone två kenyanska rap-artister har dödats för sina åsikters skull.

Låten "Who Is To Blame":


Hans senaste skivan från i fjol heter också logiskt nog "Love and Protest"!

Slutligen - ett rent politiskt klipp från CNN:


Det tar visst aldrig slut - jag sprang på nedanstående klipp också! Det verkar som att de kenyanska artisterna har en opinionsbildande jätteroll att spela i det politiska livet. Här är en stjärnkavalkad i nivå men "We Are The World"-videon, men lokalt i Kenya. 2.33 in i klippet tar gårdagens Suzanna Owíyo ton.

Den ende som inte är med i videon verkar vara dagens huvudperson - Eric Wainaina...

En gospel för fred bland Kenyas folk - "Wakenya Pamoja":


- Wikipedia

- Myspace

- officiell hemsida

Både Myspace-sidan och den officiella dito är illa underhållna...

--S.

Inga kommentarer: