söndag 24 januari 2010

Vokalt inferno....

Ibland är kanske mina anledningar att jag skriver om specifika artister eller visar YouTube-klipp mer eller mindre krystade... men två av mina vänner är f.n. i Brasilien - helt oberoende av varandra - och på tal om Brasilien...

Jag har samlat på mig några klipp med vokal och "kroppslig" musik - det första är från Brasilien.

Först ut är brasilianska gruppen Barbatuques med låten "Baiana". Detta är kanske mer ett teatersällskap än en vokalensembel. Jag gillar energin och den annorlunda charmen!

Lägg, en bit in i klippet, märke till mungige-spelarens strupsång - väldigt effektfullt:


- Hemsida

The Voca People är, ja, en kul grej med - inte så mycket "världsmusik" kanske, men värt att se - åtminstone en gång - på tal om annorlunda:


Sist men inte minst - min gamla favoritgrupp - för att visa att "gammal är äldst" - Take6! Här gör de ett medley på låtar ur sin karriär, med tonartsbyten som får en att tro att de är på väg att sjunga falskt, men de har fullständ koll - som alltid (från 2006):


En liten odyssé i uppfinningsrikedomens volkaliteter så här på söndagseftermiddagen...

Nu ska jag äta en jättesen frukost...

--S.

1 kommentar:

Trumgottist sa...

Barbatuques-klippet påminner mig om datorspelsmusik från ett av mina favoritspel: http://www.youtube.com/watch?v=IlrIRahS81A