fredag 29 januari 2010

2010.029 - Dagens afrikanska låt - Les Têtes Brulées

2010.029 - Dagens afrikanska låt - Les Têtes Brulées (Kamerun)

"De Brinnande Huvudena"... skulle gruppens namn betyda i direktöversättning, eller om man översätter uttrycket till en svensk motsvarighet skulle det bli "De Hetlevrade" ("Hotheads" på engelska; "Mindblowing" är en annan översättning som förekommer). Det här är/var ett smått galet gäng....

Gruppen bildades någon gång på 1980-talet - de sågs för första gången i Kamerunsk tv 1987. De var något nytt - deras huvuden var rakade och deras kroppar målade. Musikaliskt tog de avstamp i lokal traditionsmusik, Bikutsi, men hade elgitarrer redan då, vilket inte var helt okontroversiellt.

Gruppens saga höll på att bli kort då deras gitarrist och stjärna "Zanzibar" (Theodore Epeme) dog redan 1988 efter bara en skivinspelning. Men den levde vidare och 1989 blev gruppens turné i Frankrike en dokumentär med namnet "Man No Run" av den franska filmregissören Claire Denis.

För mig känns de som ett extremt partygäng - nästan som galenheten man kan finna hos en del balkanbrassband. De är ingen "discopartygrupp" i egentlig mening - de är någonting mer. De har verkligen bemödat sig med att göra något mer och annorlunda. Tyvärr har jag inte hittat annat än två dåliga klipp på YouTube.

Så från de två skivor jag har kommer här några exempel - först sista låten på "Bikutsi Rock" (1992) - "Des Hauts et Des Bas" ("Upp- och nedgångar"):







Nu ytterligare tre låtar - den första är "Zanzi Collection" från CD:n "Ma Musique a Moi" (1990); den andra och tredje är "Nkulnnam" och "Miyonne" från "Bikutsi Rock" (1992):









Gruppen spelade in fyra studioplattor mellan 1988 - 1995. Sedan kom en "best of"-samling kallad "Bikutsi Fever" 2000. Efter det var det tyst... Förra året dock, kom så en singel jag ännu inte fått tag på, som ska markera en nystart med nya medlemmar - enda kvarvarande är trumpetaren - Jean-Marie Ahanda.

Läs mer på RFI:s hemsida (Radio France International)...

Sist måste jag ju ändå visa det ena av de två videoklippen med gruppen - från förra året verkar det vara, så jag antar att det är den nya lineupen - och antagligen är det det sämsta klippet, ljudkvalitetsmässigt, jag någonsin bäddat in i bloggen - så ta det för vad det är... Jag tror konserten egentligen är slut och gossarna spelar på övertid - har aldrig sett något mer "oorganiserat":


- Wikipedia-länk - engelsk - fransk

- biografi på Answers.com

--S.

Inga kommentarer: