tisdag 6 april 2010

Påsken som blev min julafton - Larry Jon Wilson


Så hände det - efter nästan 30 års väntan / letande / förtvivlan fick jag äntligen tag i min favorit-singer/ songwriters fjärde album "Sojourner" - en skiva som aldrig återutgivits på CD. Den spelades in 1979 och skulle bli Larry Jon Wilsons sista platta på 28 år...

Som jag nämnt tidigare vände han, efter denna fjärde studio-LP, skivindustrin ryggen och återvände endast sporadiskt till studion, som backup-sångare och -gitarrist till ett par vänner, och som producent till den mycket yngre sångaren Jimmy LaFave... 2008 kom hans comeback ut - LJW ensam med sin familj och en gitarr på ett hotellrum i Florida.

Jag måste fira detta genom att låta er höra två spår från "Sojourner"! Detta är LJW:s sämsta platta - helt klart - men det säger inte så mycket, eftersom det inte finns en mer trygg och självmedveten sångare på denna planet - punkt!!!

Tack, Larry Jon, för att du följt mig genom livet - ingen kan ersätta dig:








Första sången, "It's Just A Matter Of Time", är skriven av Brook Benton och Clyde Otis. Den spelades in med Brook Benton, och klättrade på amerikanska Billbordlistan 1959.

Den andra, "The Bigger The Fool (The Harder The Fall)", skrevs och spelades in av singer/songwriter-veteranen Kris Kristofferson 1978 - året innan "Sojourner" kom ut.

LJW har en förbluffande förmågan att göra andras låtar till sina egna. Han formligen äter upp dom, och ut kommer en organisk del av honom själv på ett sätt som endast ett fåtal i branschen klarar av.

"Originalet är bäst" heter det ofta, och oftast är det sant, men inte här - aldrig när det gäller Larry Jon Wilson - om det inte är han som skrivit låten....

--S.

Inga kommentarer: