onsdag 7 april 2010

2010.087 - Dagens afrikanska låt - Mahmoud Ahmed

2010.087 - Dagens afrikanska låt - Mahmoud Ahmed (f. 1941, Etiopien)

Januari/februari 2001 "upptäckte" jag Mahmoud Ahmed och låten "Yeshi Haregitu". Jag fick tipset från en etiopisk chattvän som studerade i USA.

Jag fick handling om omöjlig kärlek beskriven för mig, och föll pladask för låten:







---
Ja, den slutar faktiskt så där abrupt - den går direkt över i nästa spår. Mahmoud Ahmed har pippi på det där - att spela in låtarna i svit - vilket gör att vissa stycken kan pågå i en kvart-tjugo minuter, om man vill ha ett naturligt avslut. Det har ställt till det lite för mig när jag ska lägga ut låtexempel... Egentligen hänger "Yeshi Haregitu" ihop med både spåret före och efter!
---

Redan samma höst (november 2001) fick jag möjlighet att se honom live på Nalen i Stockholm då konsertarrangörs-organisationen Selam genomförde sin andra Afrikafestival i Stockholm. Han rörde sig med värdighet på scenen. Jag hade en eritreansk vän med mig som förklarade att det inte var helt omkomplicerat för en eritrean att gå på en konsert med en etiopisk artist pga läget mellan de båda länderna...

Mahmoud Ahmed hade åren innan detta tillfälle börjat uppmärksammas internationellt eftersom skivproduktionbolaget Ethiopiques hade börjat släppa sin återutgivningsserie med etiopiska artister. Tre av skivorna har vikts till Mahmoud Ahmeds 70-talsmaterial - nr. 6 (1999), 7 (2000) och 19 (2005).

Detta nyvaknade intresse för honom skapade också ett intresse av att få nyare inspelningar på de gamla låtarna, och de tre Ethiopiques-utgivningarna är faktiskt rätt eländiga i ljudkvaliteten, men jag har ändå fogat samman två spår i en svit från "Ethiopiques No. 7" - både för att undvika tvärstopp på musiken, men även för att just de båda är riktigt skapliga även var och en för sig! Skivan gavs i original ut 1975 och heter "Erè Mèla Mèla".

Spår 4 - "Abbay Mado" + spår 5 - "Embwa Belew" blir tillsammans 6.56. Låtbytet sker mellan 3.19 och 3.20:







Men bäst trivs jag förstås i sällskap av de senare inspelningarna.

2003 gavs det ut två "hits"-skivor med nyinspelat material - "Tizita" (volume 1 och 2.) - vilka jag varmt rekommenderar. Första ljudexemplet ovan, "Yeshi Haregitu", ligger på volym 1.

Här kommer smakprov från båda skivorna:

Från volym 1:
- Ashkaro
- Tizita
- Tew Limed Gelaye


Från volym 2:
- Derra & Yeselalewa










Mahmoud har utöver dessa skivor gett ut ett antal CD på 90- och 00-talet som också är riktigt fina - bl.a. "Live in Paris" (1994) och "Hulum Yisma" (2000).

2007 vann han dessutom engelska BBC:s Awards for World Musics Afrika-klass!

Alla 2007 års vinnare HÄR!

Såvitt jag vet är han ännu verksam med oförminskad styrka - nästa år fyller han 70 år!

- Wikipedia

- biografi på Afropop Worldwide

- ett försök till komplett discografi på en privat fansite

--S.

3 kommentarer:

Trumgottist sa...

Jodå, det svänger.

Lyssnade medan jag lagade mat, och läste sedan din text. Då kopplade jag varför det lät lite bekant! I min skivsamling finns nämligen en dubbelcd "The very best of Éthiopiques", som jag kan rekommendera alla lyssnare varmt. (Du Stefan är väl redan bekant med allting på de skivorna, men för oss andra vanliga lyssnare...)

Världsmusik-kaféet sa...

Jo, jag tror jag betat av hela Ethiopiques-samlingen - utom den sista, nr. 23... "The Very Best of"-dubbel-cd:n är på sätt och vis ett omöjligt försök att sammanfatta ett väldigt rikt musikliv, men den är en bra introduktion...

Världsmusik-kaféet sa...

Såg just att det kommit en 24:a och alldeles nyssens en 25:a också - plus ett par DVD:er som jag inte sett - en med Mahmoud Ahmed och Either/Orchestra från USA, och en med Getatchew Mekurya and the Ex...

Jag tror att det är från Mahmoud-DVD:n man kan hitta material på YouTube där han framträder med Either/Orchestra...