torsdag 8 april 2010

2010.088 - Dagens afrikanska låt - Aster Aweke

2010.088 - Dagens afrikanska låt - Aster Aweke (f. 1961, Etiopien)

Som vanligt, höll jag på att säga, äter jag upp grädden först...

Mahmouds jämlike på den kvinnliga sidan i Etiopien är Aster Aweke! Då har vi klarat av de två största från Etiopien först...

Jag har under dagen lyssnat igenom fyra av hennes skivor:
1989 - Aster (Columbia/CBS Records)
1991 - Kabu (Columbia/SME Records)
1993 - Ebo (Barkhanns)
2002 - Sugar (Kabu Records)

Jag blev förvånad! Positivt överraskad, trots att jag trodde att jag kände till henne så väl. Det var länge sedan jag gjorde en koncentrerad Aweke-genomlyssning, och mina två favoriter som redan ligger på Internet-radion - "Yedi Gosh" och "Ebo" fick nu sällskap av massor av nygamla favoriter - det blev ett positivt bekymmer att välja ut låtar till denna lilla presentation.

Här kommer först "Yedi Gosh" (fr. "Kabu") och "Ebo" ("Ebo"):








Aster har en enorm bredd i val av musikstilar och uttryck - allt från ballader till avancerad polytymisk etnojazz med hisnande melodislingor. Hon wailar i intervall som Whitney Houston inte visste fanns, och hon sjunger ballader som blir allt annat än smörigt inställsamma. En ballad kan tolkas a la Kenny Rogers eller Stevie Wonder. Hon tillhör den senares gruppering.

Så, går du igång på halsbrytande melodik; då utgör Aster Aweke mitt hetaste stalltips!

Ska jag rekommendera något så måste det, efter vad jag rekapitulerat idag, bli albumen "Ebo" och "Kabu"!

Här kommer två diametralt olika videoklipp från tv-programmet Night Music, som var en amerikansk musikshow som sändes under två säsonger mellan 1988 och 1990.

Jazzfusionsaxofonisten David Sanborn, som var en av programmets värdar, presenterar Aster Aweke, och är själv med och spelar.

Låtarna är först "Sebebu" ("Du är min ursäkt"), och sedan "Y'Shebellu", som är namnet på en flod. Båda låtarna finns med på hennes platta "Aster" från 1989:




Aster kommer från en familj med "ordnade förhållanden" - fadern arbetade som statstjänsteman hos dåvarande regeringen. Detta gjorde dock inte att hennes beslut att bli sångerska, som stod bergfast klart för henne redan som 13-åring, var enkelt. Musik sågs inte som något högstatusyrke, så att skapa sig en musikkarriär blev ett "enmansprojekt" - föga anade man den framgång hon skulle få...

Efter att 1981 ha tröttnat på styrelseskicket i Etiopien flyttade hon till USA. Redan då hade hon spelat in sju kassetband. Det sista var klart strax innan flytten. Dessa gav henne en trogen publik i Etiopien, trots att hon lämnat landet. Numera bor hon i Washington DC.

Aster är exakt 20 år yngre än Mahmoud Ahmed, men de har energin och innerligheten gemensam. Däremot har hon drivit sin sångliga utveckling ett steg längre. Orkestersoundet är modernare, men samtidigt är instrumentariet är väldigt västerländskt "snällt".

För att ytterligare visa på hennes bredd kommer jag att lägga ut några fler spår under helgen - så återkom gärna till detta inlägg om ett par dagar!


- Myspace

- Wikipedia

- artikel ur tidskiften LIRA om "Afrikas kvinnliga rebeller"

--S.

Inga kommentarer: