lördag 27 februari 2010

2010.058 - Dagens afrikanska låt - Saida Karoli

2010.058 - Dagens afrikanska låt - Saida Karoli (f. 1976, Tanzania)

Denna artist känner jag inte till så mycket om, men den enda låt jag hört väckte min nyfikenhet.

Fantastiska "Rough Guide" har gjort en introducerande CD omfattande Tanzanisk musik (också) - de har snart täckt in hela världen... Det var här jag hörde henne första gången.

2001 debuterade Saida Karoli och fick omedelbar framgång, och är idag en av de populäraste sångerskorna i en stor del av östra Afrika.

På "Rough Guide To The Music of Tanzania" ligger den stillsamma låten "Omukaile Kilinjwi":







En kul upptäckt för mig är att det finns en östafrikansk motsvarighet till YouTube kallad "East African Tube"!

Se massor av afrikanska klipp på http://www.eastafricantube.com/!

Här kommer låten "Nkyali Muto" från nämnda nätverk - denna har lite mer fart och ett skönt driv:


- biografi på Afropop Worldwide

- Wikipedia

--S.

2 kommentarer:

RP the one and only sa...

Grym blogg!!! Härligt med alla dessa rytmer man annars aldrig skulle snubbla på här i detta livet

Kommer garanterat besöka dig fler gånger härinne (om jag får)

Ha en härlig helg!

Världsmusik-kaféet sa...

Herrejösses - "om jag får"... Jag vill inget hellre!

Välkommen åter!

--S.