fredag 26 februari 2010

2010.057 - Dagens afrikanska låt - Culture Musical Club

2010.057 - Dagens afrikanska låt - Culture Musical Club, Zanzibar (Tanzania)

Ön Zanzibar förefaller ganska osannolik som plats; här förekommer alla kulturer samtidigt...

En kuriositet är att rockgruppen Queens frontman Freddie Mercury föddes på ön 1946 som då var brittisk koloni. Föräldrarna härstammade från Indien.

Namnet Zanzibar är idag tre saker; dels själva ön Zanzibar, dels dess huvudort, och dels namnet på den delvis självstyrande region utanför Tanzanias kust som även omfattar den norr om liggande ön Pemba samt några småöar.

Staden Zanzibar anlades först av arabiska handelsmän och slavhandlare.

Följande står på svenska Wikipedia:
"De första européerna som angjorde ön var portugiser, som under en tid hade kontrollen över ön. 1698 koloniserades ön av sultanatet Oman. Under Omans styre anlades de stora kryddplantagerna på ön. Man handlade också med elfenben och slavar. Ön kom att bli navet i slavhandeln över Indiska Oceanen, med en omsättning på upp till 50 000 slavar årligen.

Zanzibar erövrades av Tyskland i slutet av 1800-talet, och var en del av det tyska protektoratet Tyska Östafrika från 1885 till 1890, då ön kom under brittiskt protektorat i utbyte mot att Storbritannien lämnade ön Helgoland i Nordsjön till Tyskland genom Helgoland-Zanzibar-fördraget.
"

Tanzania blev självständigt 1961 - ett år efter Belgiska Kongo - och Zanzibar blev det 1963. 1964 förenades det med vad som geografiskt skulle bli det Tanzania vi känner idag.

Med all denna historiska kulturella påverkan - hur låter då musiken i regionen? Jo, så här:

Här är ett klipp med "Cultural Music Club" från den holländska festivalen "Afrikafestival Hertme":


Denna ensemble har funnits sedan 1958. Musikstilen kallas Taarab. Ordet är tydligen ett låneord från arabiskan och betyder ungefär "ha kul med musik". Det sägs att det var Oman-ättade sultanen Barghash bin Said som förde stilen till ön. Han var dess andra regent, mellan 1870 och 1888.

Innan jag sett videoklippen på YouTube var jag måttfullt road av gruppen; jag hade svårt att ta till mig musiken - inte för att jag ogillar arabiskt doftande musik, utan för att jag ibland tycker att de låter som en skolorketster. Detta är det ingen som sagt - kanske för att ingen vågar kritisera en kulturell intitution som detta verkligen är - men som (amatör-)musiker lyssnar jag efter tajming, samtidighet och intonation - detaljer det ibland verkar tas ganska lätt på i ensemblen - det är helt enkelt lite hafsigt spelat emellanåt...

Självklart har Culture Musical Club andra kvaliteter, såsom inlevelse och förvaltning av det musikhistoriska arvet. Som historiskt dokument, i ett "kontextuellt perspektiv", är detta en fascinerande ensemble. Att fler tänkt den tanken är kanske inte så förvånande.

Jag fick ett kvitto på det, när världsmusik-oraklet Lennart Wretlind spelade en låt med ensemblen på radion, och innan den startade frågade "- Kan ni gissa varifrån nästa stycke kommer?", och jag gissade rätt! Inte för att jag kände igen låten ifråga, utan för att jag förstod varför frågan ställdes - man räknar helt enkelt inte med att finna arabiskt ljudande musik så långt från arabvärlden om man inte känner till situationen specifikt på Zanzibar!

Ett annat "orakel" som uppmärksammat gruppen är upptäcktsresanden i musik Taj Mahal!

Vi ska höra "M'Banjo" från skivan "Taj Mahal meets The Culture Musical Club of Zanzibar":








--S.

Inga kommentarer: