söndag 21 februari 2010

2010.052 - Dagens afrikanska låt - Docteur Nico

2010.052 - Dagens afrikanska låt - Docteur Nico (1939 - 1985, Kongo-Khinshasa)

Nicolas Kasanda wa Mikalay, eller Docteur Nico som var hans artistnamn, togs upp redan som 14-åring i Grand Kalles L'African Jazz. Han har ansetts vara en av Afrikas främsta gitarrister.

Själv vet inte inte riktigt vad jag ska säga... Kanske är det ingen bra idé att sträcklyssna på fem album med NÅGON artist, men jag har lite svårt för honom som soloartist - blir i ärlighetens namn lite uttråkad. Kanske ska man lyssna på honom i lagoma doser. Jag har iallafall valt ut några ljudande exempel. Jag tvivlar inte på hans kompetens som gitarrist, men han kanske gör sig bäst som backande musiker och glimrande soukous-gitarrist...

När Tabu Ley Rochereau 1963 bröt sig loss från Grand Kalles L'African Jazz följde Nico med, och dessa båda herrar tillskrivs av flera som de som grundlade och mejslade ut den snabbare soukousen ur rumban - så doktor Nico förtjänar så klart att nämnas!

Deras nya grupp kallades L'Orchestra African Fiesta. Den blev snabbt populär, men pga spänningar mellan de båda bröt de med varandra 1965. Nu ombildade Tabu Ley gruppen och kallade den African Fiesta National. Docteur Nico å sin sida kallade sin nya grupp för African Fiesta Sukisa. Jag får en känsla av att konkurrensen var hård mellan dom - framförallt eftersom de båda valde att behålla deras gemensamma gruppnamn i sina nya respektive. Nicos grupp varade fram till 1973.

1970 döpte Tau Ley om sin grupp till Orchestre Afrisa International när hans karriär blev mer internationell...

I mitten av 70-talet drog sig Nico tillbaka från musiken i samband med att hans skivbolag gick under. Han levde ett allt snabbare och hårdare artistliv och 1985 hade spriten gjort sitt. Han dog i Belgien 22 September 1985.








Vi ska höra ett par spår från en skiva kallad "Eternel Docteur Nico 1963-1965" - alltså en samlingsskiva från den perioden han samsades med Tabu Ley i "African Fiesta".

Låtarna heter "Lolita" och "Merengue President":

---

Vi får se om jag kan förmå mig själv att återvända, för att välja ut ytterligare något spår att fylla på spellistan med, om några dagar då jag förhoppningsvis är lite "Nico-detoxad"...

---

- biografi på Babe(b)logue - SOUNDSCAPES (& MORE) FROM THE THIRD PLANET

- Wikipedia-länk


--S.

Inga kommentarer: