torsdag 21 januari 2010

2010.021 - Dagens afrikanska låt - Juldeh Camara

2010.021 - Dagens afrikanska låt - Juldeh Camara (f. 1966, Gambia)

Vi har "äntligen" lyckats lämna Mali...

Gitarristen (och sångaren) Justin Adams (Tinariwens producent) och gambianske sångaren och riti-spelaren Juldeh Camara har gjort två skivor tillsammans - den första - "Soul Science" - kom ut 2007, och uppföljaren "Tell No Lies" kom förra året - enligt min mening en av förra årets bästa!

Första gången jag såg och hörde en del av samarbetet tänkte jag "- Vad är det där för tråk-tomte, vem tror han att han är - en ny Ry Cooder, som ska "upptäcka" nya västafrikanska artister åt oss?!?".

Första skivan gick mig lite förbi i musikbruset jag omger mig med - kanske pga nyss nämnda tanke - men när jag hörde den andra CD:n...!

Jag tar tillbaks allt, och inser att jag förhastade mig - jag kapitulerar inför Justins lyhörda och inkännande gitarrspel, och inser att han har ett äkta intresse för den västafrikanska musiken. Men stor finkänslighet anpassar han sig följsamt, växlar mellan elförstärkt och akustiskt - allt utifrån vad stunden kräver. Han breddar färgpaletten så västerländska ovana öron lättare kan ta till sig afrobluesen, om vi efter ett tag överhuvudtaget tänker på att han "är där"...

Och vem är Juldeh Camara då?

Jo, en av de främsta på sitt instrument, och stammar från Fulani, ett ursprungligen nomadiserande folk. Ska man uttala den ensträngade fiolen "riti" (som är på Wolof) på Fulani blir det "nyanyeru".

Hans samarbete med Justin är inte hans första utomafrikanska - han producerades redan 1990 av Bill Laswell och Foday Musa Suso när han medverkade på samlingsskivan "Mandinka & Fula Music of the Gambia". Fler utomafrikanska samarbeten under årens lopp inkluderar exempelvis norske gitarristen Knut Reiersrud, afroamerikanska vokalgruppen Blind Boys of Alabama och engelska R'n'B-sångerskan Dee Ellington.

På hemmaplan har han utöver att spela rent traditionell musik exempelvis varit medlem i det idag 30-åriga bandet Ifang Bondi, och spelat i senegalesen Seckou Keitas kvartett.

Men här är iallafall ett klipp från samarbetet med Justin Adams - "Ya Ta Kaaya" som är första spåret på första CD:n "Soul Science" (2007):


Den tredje figuren i detta samarbete är Salah Dawson Miller på olika percussiviteter...

- Juldeh Camaras Myspace-sida
- Justin Adams' Myspace-sida
- samlade pressklipp på Independent Records Ltd

--S.

Inga kommentarer: