lördag 31 oktober 2009

Lyssningstips - Oregons Ralph Towner m fl

Har ni upplevt att saker sällan kommer i lagoma doser i livet - ketchupeffekten; först kommer inget och sedan kommmer inget och sedan... kommer allt...? Eller, att, när man talat om något speciellt, så dyker saker upp som har med den saken att göra, tätare inpå än det "statistiskt" borde göra - sk tillfälligheter... Jag drabbas av dessa ständigt och jämt - nu till saken:

Vi skulle kunna kalla detta för "spin off nr 2" också... Efter den, av mig tillförvirrade, diskussionstråden i kommentarerna till Béla Fleck-inlägget, konstaterades att världsjazzfusion-gruppen "Oregon" visst fortfarande turnérar och lever, och inte alls är upplösta som undertrecknad hade fått för sig. En av gruppens grundare, pianisten, trumpetaren, gitarristen och kompositören Ralph Towner, besökte Uppsalas sjätte internationella gitarrfestival vilken pågick 14-17 oktober.

Festivalen samarbetade med bl a Sveriges Radios P2, och redan innevarande vecka har man kunnat höra fem av sex konserter - spelschema nedan. Igår lyssnade jag på P2:s inspelning från Ralph Towners konsert. Han kanske inte är den absolut mest polerade gitarrist live - men ack så uppfinnings- och infallsrik! På fantastiska P2:s hemsidor går i princip alla kanalens program att, vad jag vet, återlyssna på i upp till 30 dagar efter sändningarna.

Själv missade jag sändningen av John Williams' och Inti-Illimanis gemensamma konsert. Min sambo var där, på plats, och tyckte den var fantastisk - själv får jag nöja mig med en återlyssning på P2.

Ikväll kl. 21.45 sänds även Duo Assads konsert, vilken jag rekommenderar - utan att ha bevistat den! Även Andy McKee kan vara intressant - ett gitarrvirtuosofenomen, som gör riktigt snygga saker med sin gura!

Jag kan inte låta bli att ge er följande You-Tube-klipp - ett klipp som visats över 25 miljoner gånger...:


Så, här är spelschemat från festivalen - gå in på P2:s hemsida, gå vidare till respektive programs hemsida för att återlyssna:
25/11 19:30 P2 Live klassiskt: Marcin Dylla & Jorge Cardoso
26/11 19:30 P2 Live klassiskt: John Williams & Inti Illimani
27/11 22:00 P2 Club Jazz: Andy McKee
29/10 19:30 P2 Live klassiskt: Johannes Möller samt Konsert Unga Förmågor
30/10 22:00 P2 Club Jazz: Ralph Towner
31/10 21.45 P2 Live klassiskt: Bröderna Odair & Sergio Assad


--Stefan

Inga kommentarer: