lördag 31 oktober 2009

Konserttips 2: Kálmán Balogh - cimbalom-mästare från Ungern

När jag vill skriva något upptäcker jag ofta något annat - minst lika spännande. Det hände nu - under WorldMixs världsmusikfestival kommer nämligen även Kálmán Balogh och hans "The Gipsy Cimbalom Band" att uppträda. Kálmán är en av Ungerns främsta på det ungerska hackbrädet cimbalom - eller zimbalom beroende på vem som stavar... Här är det förstås fråga om smäktande - ibland väldigt "bråttomsk" - musik i bästa zigensk tappning!

Han uppträder på följande datum och platser:

Tisdag 3 november kl. 19.00
Växjö, Kulturhuset Palladium

Onsdag 4 november kl. 19.30
Malmö, Palladium

Torsdag 5 november kl. 19.00
Kristianstad, Konserthuset

Tre videoklipp med honom:


Det var kanske lite kort - här kommer ett längre - denna gång från en kyrka i Portland, Oregon:


Från kyrkan till en barmässig miljö - här är kanslan en helt annan - jag skulle kunna tänka mig att svinga ett par bägare till detta stök och ståhej - det börjar pang-på och slutar lika tvärt:


Detta videoklipps-zappande ledde mig till en annan herre - för mig tidigare obekant - rumänen Ion Miu!

Denne man har kallats för The Godfather of Cimbalom - inte en sekunds undran varför:


--Stefan - som precis tappat hakan...

---

TILLÄGG:

Äsch - jag ger upp - här är ytterligare en galning - om utrycket tillåts... Ernest Sarkosy spelar cimbalom i den slovakiska romska gruppen Diabolské Husle. Här framför de, eller mest han, en slovakisk cimbalom-fantasi som verkligen är uttrycksfull.

Det är inte bara "fortfort" - det är faktiskt musik också:


--S.

Inga kommentarer: