söndag 25 april 2010

Folk- & Världsmusikgalan - hur gick det?

Ja... Vad ska jag säga? Slumpen hade antagligen gissat lika rätt som jag - eller t o m bättre...

I mitt tafatta försök till förhandsgissning blev det uppenbart att den fragmentariska kollen jag har på svensk folkmusik inte räckte långt. Galan blev därför en nyttig stjärnkavalkad för någon som ägnat senaste åren åt att söka kvalitetsmusik utanför Sveriges gränser - ju längre bortifrån desto "mer intressant"...

Konferencierer var inte helt okända Ale Möller och Carin Kjellman.


Hur gick det då?

Årets Grupp:

Bazar Blå
Calle Real
New Tango Orquesta

Vinnare: New Tango Orquesta

Jag hade gissat Bazar Blå... Jag håller som bäst på att bekanta mig med "NTO"...

---

Årets Arrangör:
Malmö Folk
Selam
Urkultfestivalen

Här vann stockholmsbaserade konsertarrangörerna SELAM som öppnat de stockholmska ögonen för omvärldens musikaliska mångfald - främst genom sina Afrika-festivaler.

Det är inget jag sörjer, även om jag tippat på Urkult - festivalen som är festivalsvärldens motsvarighet till naturens humlor - humlan skulle ju egentligen inte kunna flyga enligt aerodynamiska forskare, men det visste inte humlan om, så den flög ändå. Senare visade det sig att forskarna räknat fel - uppenbarligen!

---

Årets Traditionsbärare:
Kalle Almlöf
Mats Edén
Lena Willemark

Vinnare: Lena Willemark.

Här fick jag min första "fullträff" - och fullträff är vad hon är - Lena Willemark, med sitt innerliga traditionsbärande och nyfikna förnyande hand-i-hand!

---

Årets Utgåva:
Miriam Aïda/Letras ao Brasil (CD)
Bazar Blå/Lost (CD)
Esbjörn Hazelius/Blunda och du ska få se (CD)
Passion (bok)

Här hade juryn inte kunnat enas om en vinnare utan utsåg istället två. Vann gjorde då Esbjörn Hazelius med sin skiva "Blunda och Du Ska Få Se", tillsammans med boken "Passion - om folkmusik och dans", skriven av Monica Björk och Magnus Lundberg!

I denna konkurrens hade jag inte trott på Esbjörn, utan istället gissat på Bazar Blå...

---

Årets Artist:
Esbjörn Hazelius
Sofia Jannok
Sofia Karlsson

Vinnare: Sofia Karlsson.

Jag gissade (hoppades) på Esbjörn Hazelius, eftersom jag blivit så berörd av de låtar jag hört från hans debut-CD, men visst, Sofia har nått ut mycket längre, under längre tid som soloartist, till en bredare publik...

---

Årets Nykomling:
Maher & Sousou Cissoko
Esbjörn Hazelius
Lena Jonsson

Vinnare: Maher & Sousou Cissoko.

Även här hade jag trott på Esbjörn. De övriga två kandidaternas skivor hade jag inte hört alls. Mahers äldre bror, Solo, tog emot priset eftersom Maher och Sousou befann sig i Senegal.

Det gläder mig dock att Maher och Sousou tog hem det - delvis för att jag själv en gång anlitat Maher till ett överraskningsmoment vid en väns födelsedag för fyra år sedan.

---

Årets Samspel:
Ale Möller Band
Bollnäsbygdens Spelmanslag
Nordic

Med all respekt för vinnarna - Nordic - jag gillar deras senaste insats, men här anser jag att juryn begått ett "tjänstefel" - inget kan rubba mig i den övertygelsen - mannen som personifierar "samspelet" som företeelese, Ale Möller, är kung!

---

Årets Hederspris:
Inga nomineringar, livsgärningspriset delas ut direkt under galan.

I denna kategori utsågs 82-årige Izzy Young till pristagare - mannen som "upptäckte Bob Dylan" - undrar hur trött han är på att höra det - eller kanske inte... Han bosatte sig sedan i Sverige och har sedan dess verkat för svensk folkmusik i decennier! En mycket värdig vinnare!

- Juryns prismotiveringar för var och en av vinnarna på Folk- & Världsmusikgalans hemsida!

---

Samtliga foton: undertecknad.

Så, jag önskar mig själv "- Bättre tips-lycka nästa år, Stefan... (och ett ljusstarkare kameraobjektiv)"

Jag återkommer till själva evenemanget med fler egna bilder...

--S.

Inga kommentarer: