måndag 26 april 2010

2010.098 - Dagens afrikanska låt - Dawit Mellesse

2010.098 - Dagens afrikanska låt - Dawit Mellesse (Etiopien)

Det var lite gränsfall om jag skulle ta med Dawit Mellesse eller inte - min mening är ju egentligen inte att ge exempel på pop från alla afrikanska länder, utan att visa på bredd och spänningen mellan tradition och förnyelse...

Det som trots allt fällde avgörandet var att han är den förste etiopier jag stött på som flörtar lite med den kongolesiska rumban och soukousen.

Här följer två exempel på det - alla låtar är från CD:n "Anchin New (You Are The One)" från 2000.

Först titelspåret "Anchin New (You Are The One)" och sedan "Rabew Ayinen":









Dawit upptäcktes av gruppen Roha Band, som jag nämnde förrförra veckan. Solodebuten skedde 1991 med "Alchalkum". Han har även framträtt med Ethio-Stars och Wallias Band - två av de andra största grupperna i landet - samt en handfull andra. Han har hunnit turnéra mycket utomlands - förutom Östafrika, även Europa och Asien. Vad jag kunnat finna har han hittills gjort fem-sex CD-skivor.

Här kommer två, till karaktären, mer "etiopiska" låtar - "Kunjina" och "Min Yishalegnal". Den andra är sympatiskt småstökig i rytmen:








Dags för ett YouTube-klipp...

Dawit befinner sig annars i ett musikaliskt luftrum som består av ett antal smöriga ballader, och de flesta YouTube-klippen tycker jag är tråkiga. Vi ska ändå kika på "Alchalkum" som både finns med på CD:n "Anchin New" och debuten från 1991.

Här är ett utomhus-live-klipp i halv storm och med sämre ljud än studioversionen (som också finns på YouTube HÄR), men denna live-version svänger det mer om:


- Ingen bra biografi funnen...

--S.

Inga kommentarer: