tisdag 23 mars 2010

2010.076 - Dagens afrikanska låt - Les Tambours du Burundi

2010.076 - Dagens afrikanska låt - Les Tambours du Burundi

Burundi verkar inte vara något stort "skiv-land" - i min jakt på musik från landet har jag förstås använt mig av YouTube för att finna tips, och artister som tar folkmusiken med sig in i ett modernare ljudlandskap som Khadja Nin, och som dessutom har något att säga - dessa verkar det vara extremt ont om!

Men i ett land som drabbats av så mycket oroligheter som Burundi är det kanske inte så konstigt att vissa samhällsfunktioner inte fungerar eller inte är prioriterade. Sedan Burundis förste demokratiskt valda president mördades 1993 efter endast 4 månader på sin post har 200.000 invånare "försvunnit"... Burundi är lite mindre än småland, och har nästan 9 miljoner invånare.

Vad jag funnit är dels ett par dans- och slagverksgrupper, som framför traditionell musik på traditionellt vis med traditionella instrument - intressant i kombinationen se/höra, men kanske inte så spännande att endast höra på skiva för västerländska öron.

Och, dels har jag funnit rappare/hip-hop-artister från Burundi, men, endera är/börjar jag bli för gammal eller så är det något annat "fel"...., för jag känner att det är synd när exempelvis vad som är burundisk hiphop endast ska kunna identifieras genom språket, och inte genom musikens karaktär i övrigt - då har något viktigt gått förlorat bara på en generation! Men är det inte likadant i Sverige, undrar man kanske då!? Jovisst, och visst har vi kvar folkmusiken parallellt, men jag tycker ändå att det är synd att musikaliska, såväl som språkliga, dialekter försvinner...

---
För att förtydliga: Även om jag har en allmän svårighet att smälta rap/hiphop i vid mening som musikstilar, inser jag självklart att de fyller en viktig funktion. Jag har sett mycket burundisk samhällskritisk/politisk rap senaste dagarna med starka bilder!
---

Vad jag också funnit är att det kopplat till den kristna missionen förefaller finnas en stark gospeltradition i både Burundi och Rwanda.

Minns ni inlägget om Ray Lema från Kongo-Kinshasa där han presenterar två unga musiker från Burundi? Här kommer en favorit i repris!

Klippet får mig att undra - hur går det till när barn får ett så självklart och "direkt" förhållningssätt till det musikaliska uttrycket som i detta klipp - återigen; se och "bedåras"...:


Så till dagens grupp och dagens "låt" - eller kanske dagens "totalupplevelse" - för visst är det visuella viktigt i det här sammanhanget - "Les Tambours du Burundi" eller "The Royal Drummers of Burundi" - som existerat sedan 60-talet, här från en turné till Holland. Det ska finnas 3 skivor utgivna med ensemblen - varav en från Real World.

Jag kan inte lova att detta verkligen är dom - det finns fler ensembler av liknande karaktär i Burundi:


Klart är dock att denna typ av trummor intar en kulturbärande särställning i Burundi.

Följande klipp ska vara med en grupp kallad "Akayazwe" med en sång kallad "Basogokuru Bacu":


Är det någon mer som blir att tänka på de japanska Kodo-trumslagarna när ni ser dessa klipp? Trumstockarna har ungefär samma dimensioner... När det gäller Afrika har jag ännu bara sett denna typ av tjockare trumpinnar från Burundi och Rwanda. Kanske är jag ute och cyklar, men det verkar vara "regionalt" - jag ska "YouTuba" mig igenom fler grannländer framöver för att se vad som liknar och vad som skiljer...

- Wikipedia

--S.

Inga kommentarer: