tisdag 2 februari 2010

Dagens afrikanska låt - summering av första månaden

Så har det alltså hänt - jag har börjat få problem att hinna med...

Jag är ingen journalist, och gör detta för att det roar mig, på mitt eget sätt - jag har bara mina egna självuppställda förväntningar som pockar på mitt engagemang och resultat...

Ett av resultaten är sömnbrist... tyvärr, så om jag ska klara det jag förutsatt mig att göra - att skriva om en ny afrikansk artist varje dag hela detta år - så måste jag sänka ambitionsnivån. Detta börjar påverka mitt privatliv - i o f s detta "är" mitt privatliv - en ganska stor del av det dessutom, men kanske jag måste balansera storleken lite...

Förutom detta då - jo, första månaden har varit lärorik, lite grann som att vara sin egen studieledare. Det har varit spännande att läsa biografier över artister som jag tidigare bara lyssnat på utan att ha någon större bakgrundskunskap om. Min tanke är ändå att fortsätta, men att skriva mindre i bloggen om artisterna, utan att istället hänvisa till bra biografier genom länkar, och genom att vaska fram intressanta YouTube-klipp och kombinera dessa med musik från den egna samlingen.

Länkarna kommer för det mesta att vara till engelskspråkiga texter, och ibland även franska. Det finns en utmärkt översättningstjänst som dessutom är svensk, som jag upplever som bättre än Altavistas Babelfish, som fortfarande inte översätter till svenska. Hemsidan är www.ordlista.se - och översätter mellan 26 språk! Rekommenderas om man har problem med förståelsen eller, som underteckad, franskakunskaperna!

På lite piggare framtida återhörande!

--Stefan

Inga kommentarer: