söndag 31 januari 2010

2010.031 - Dagens afrikanska låt - Koffi Olomidé

2010.031 - Dagens afrikanska låt - Koffi Olomidé (f. 1956, Kongo-Kinshasa)

Jag har aldrig riktigt fastnat för Koffi Olomidé, trots att han räknas till skaran av afrikanska super-stjärnor. Kanske är det självaste soukoussen som inte landat i mig. Stilmässigt är soukous en "bruks-musik" på det sätt som samba och salsa är det i latin-amerika, men givetvis finns det artister som levererar både viktiga samhällsbetraktelser och -kritik även i sådan musik.

När jag läser om Koffi inser jag att jag borde behärska franska, vilket jag inte gör - ett enda dugg! Han har tagit upp många dagsaktuella, kontroversiella och tabubelagda ämnen i sina texter - texter som han ofta pratsjunger. Här har vi helt uppenbart ett fall där min upplevelse säkert skulle bli mycket rikare om jag förstod vad karl sa/sjöng, men utifrån den rent musikaliska aspekten blir jag snart lite uttråkad - för låtarna är ofta långa och väldigt repetetiva. Dansanta är dom dock alltsomoftast, som soukous ska vara!

Koffi flyttade till Paris, till skillnad från de flesta andra afrikanska artister som hamnat där, innan han började musicera, och återvände till Kongo efter att hans karriär inletts. Då var han redan en av medlemmarna i Papa Wembas grupp "Viva La Musica".

Jag har haft problem med att välja - när jag ser hans diskografi som verkar vara minst 3o plattor (se Afromix.org:s Koffi-sida) blir jag lite, ja, känner att uppgiften att vaska fram det bästa är mig övermäktig - på en dag...

Många av de videoklipp som finns på YouTube känns nästan sexistiska (utan att jag som sagt förstår texterna) - det är han, omgiven av en hop dansande brudar - i klipp efter klipp...

En video som inte följer det mönstret är denna, "Bomengo", från hans senaste platta - "Bord Ezanga Kombo" (2008). Den förefaller höra till den politiska sidan av hans skapande:


En av mina favoriter med honom är en duett med nyss nämnda Papa Wemba! De gjorde duettplattan "Wake Up" 1996 - vi ska höra titelspåret.

Koffi inleder resonerande, och Papa Wemba låter, två och en halv minut in i låten, sin fantastiska pipa pipa, på ett så där nervigt intensivt sätt som bara han kan:







En ny favorit är följande låt på väg att bli - "Festival", även den från hans senaste skiva "Bord Ezanga Kombo" från 2008.

Youssou N'Dour medverkar:







- Myspace-sida
- Wikipedia på franska
- en omfattande biografi på Radio France Internationals hemsida - på franska.

--S.

Inga kommentarer: