måndag 8 oktober 2012

Musikaliska tvillingsjälar?

Ibland hör man en låt som påminner om en annan - inte alls ovanligt egentligen, men hur ofta testar man egentligen likheten. Ofta är det bara små fraktioner av en låt som får en annan att poppa upp i associationsmedvetandet.

Jag hörde idag den relativt unga finska dragspelaren Johanna Juhola på radion med sin låt "Matkailu Avartaa" (från skivan "Fantasiatango" från 2010), vilket ska betyda "resor vidgar" - enligt Google Translate... och visst är det resans känsla av flöde och framåtrörelse man upplever - under stundom utsträckt och ibland tricksigt intrikat, men den övergripande känslan för mig förblev födet:


...och det fick mig att tänka på en resa jag gjorde 2005 till Azorerna. När jag kom hem därifrån med en massa bilder och videomaterial, var det en självklarhet att göra en överambitiös powerpointpresentation till trädgårdssällskapet i Tyresö där jag då var aktiv, och jag letade musik och letade musik, och fann så till sist den ultimata låten i "As Ilhas Dos Açores" (från skivan "Existir" från 2004) med den portugisiska gruppen Madredeus.

Visst förenar dragspelet i båda styckena, men så enkelt är det ändå inte - det är något mer...

Varje gång jag hör denna låt numera får jag en klump i halsen, och ser för mitt inre öga den videosekvens jag ljudsatte då jag filmade genom fönstret när vårt plan lyfte från flygplatsen vid Ponta Delgada på huvudön São Miguel - här är flödet än mer utdraget och svävande:


- Johanna Juholas officiella hemsida

- Madredeus officiella hemsida

--S.

Inga kommentarer: