fredag 7 maj 2010

2010.104 - Dagens afrikanska artist - Ali Hassan Kuban

2010.104 - Dagens afrikanska artist - Ali Hassan Kuban (1929 eller 1933 - 2001, Egypten)

Ali Hassan Kuban kallades "Godfather of Nubian Music" - så mycket högre lär väl vara svårt att komma på nubiska musikanteri-skalan...

Han föddes i samhället Gotha nära Assuan. Familjen flyttade till Kairo när Ali var sju år gammal. Där lärde han sig spela klarinett, vilket 1949 blev hans instrument i Kairo-operans orkester. Han trakterade även "girba" eller "tar" - ett slags säckpipa, som Ali använde i sitt eget band under bröllopsspelningar.

Under 1950-talet var han en av de första att börja lägga till västerländska instrument såsom saxonfon, elgitarr, elbas, orgel, trumpet och dragspel. Gårdagens Mahmoud Fadl var en av musikerna som passerat revy i hans band. Han kallades även "Captain of Nubian Music", och när han var som mest aktiv administrerade han upp till sju olika band och sysselsatte 60 musiker. Inget bröllop sas vara komplett utan hans medverkan, följdriktigt framträdde han även på nubisk-ättade presidenten Anwar Sadats bröllop.

Hans internationella karriär kan sägas handla om ett decennium - 90-talet. 1989 gav tyska skivbolaget Piranha ut den första internationella skivan med honom - "From Nubia to Cairo".

Den följdes av "Walk Like A Nubian" 1994.

Ali Hassans sista skiva blev "Real Nubian - Cairo Wedding Classics" som kom ut samma år som han dog 2001. På skivan kan bland annat höras den kvinnliga sångerskan Salwa Abou Greisha, känd från Salamat-inspelningarna.

Jag har tagit mig igenom alla de tre internationella albumen från Piranha, plus The Rough Guide's porträtterings-CD med honom. Därför har ljudexemplen dröjt.

Ska jag slutligen rekommendera något får det lov att bli Rough Guide-CD:n, eftersom den är ett slags "Best of"-CD. Fem av spåren är hämtade från hans senaste skiva - "Real Nubian - Cairo Wedding Classics" som också är en höjdare. Dessutom är några hämtade från 1995 års hittills ännu ej nämnda "Nubian Magic" från bolaget Mercator. Den återutgavs 1999 av Blue Flame. Det är en skiva jag ännu inte kommit över!

Här kommer ett varierat knippe spår från samtliga ovan nämnda skivor - nämligen:








(1989) From Nubia To Kairo

1. Mabruk

(1994) Walk Like A Nubian
2. Habibi
3. Tamin Qalbak Ya Habibi

(2001) Real Nubian Cairo Wedding Classics
4. Malu Malu (Why)
5. Koma Wo Beda (Forbidden Love)
(Detta är ett sympatsikt förvirrande spår där man inte vet om man befinner sig i Skottland eller Egypten)

(2002) Rough Guide To Ali Hassan Kuban
6. Mabrouk Wo Arisna
(spåret är en "egyptisk reggae" som ursprungligen återfinns på CD:n "Nubian Magic" från 1995)

---

I år har skivbolaget Piranha givit ut en samlingsskiva med flera av den nubiska musikens viktigaste namn - däribland Ali Hassan Kuban och Mahmoud Fadl - kallad "Egypt Noir - Nubian Soul Treasures".

Kolla in den HÄR!

- Wikipedia

- Piranhas biografi


--Stefan

2 kommentarer:

Jo/No sa...

Hej Stefan, tack för ett fint porträtt och svängig spellista!

Jag har var precis på väg att själv posta den 1a grymma låten, "Mabruk", på min egen blog Jo/No's Audio Delights när jag hittade din post och istället lånade din playlist. Hoppas det är ok, jag länkade naturligtvis till dig!

Kolla gärna in min sida, vi kanske har fler gemensamma favoriter och förhoppningsvis blivande sådan ;-)

Mvh / Johan Neij

http://jonosaudio.blogspot.com/2011/03/nubian-funk.html

www.jonosaudio.blogspot.com

Världsmusik-kaféet sa...

Självklart är det ok, och tack för de uppmuntrande orden! Jag måste komma igång med bloggandet igen; jag bara måste... Tyvärr har senaste tiden gått åt till en massa måsten, vilka för all del också är stimulerande, så bloggeribehovet har fått vara buteljerat en längre tid, men under ett jäsande och stigande tryck och snart far nog korken ur... men inte riktigt ännu. Om ett par veckor hoppas jag vara på banan igen... Hoppas...