onsdag 5 maj 2010

2010.102 - Dagens afrikanska artist - Salamat

2010.102 - Dagens afrikanska artist - gruppen Salamat (Egypten)

Vi har lämnat Eritrea, alldeles för tidigt egentligen, för det finns mer att upptäcka där, men jag börjar bli orolig att jag inte kommer att hinna ta mig/oss "varvet runt" den afrikanska kontinenten innnan året är till ända...

Så vi har nu hamnat i Egypten, men står nästan och balanserar på gränsen till Sudan genom att vi tar vid där vi slutade i Sudan - nämligen i det område som förr var riket Nubien. Idag är stora delar de tidigare nubier-bebodda områdena dränkta av jättebygget Assuandammen som med hjälp av sovjetiska ingenjörer uppfördes på 60-talet i södra Egypten.

Gruppen Salamat tar avstamp i den nubiska musikaliska traditionen. Gruppen är främst slagverkaren Mahmoud Fadls verk, och de har hittills kommit ut med fyra skivor.

Det första jag hörde med gruppen var "Lau Elreida" från deras senaste skiva "Ezzayakoum" från 1998, när tidskriften Folk Roots' kompilerings-CD nr. 12 kom ut samma år.

Låten är en enda lång musikalisk transformation som pågår under sina sju och en halv minuter. Denna arabiska ogenerade genreöverskridning var något nytt för mig, så jag gav mig snart iväg och köpte själva skivan:







Nu hittar jag tyvärr inte mitt exemplar av just den skivan, men lovar återkomma med fler spår från den längre fram.

Däremot har jag även gruppens CD "Mambo El Soudani", som kom ut 1994. Från den skivan, som inte roar mig lika mycket som "Ezzayakoum", har jag ändå valt ut tre låtar:

- Först titelspåret "Mambo El Soudani (sudanese mambo)", som är en - "sudanesisk mambo"...

- Sedan spår nr. fem - "El Raqs Gamil (to move is beautiful)" - som kanske är i klämkäckaste laget, men jag "köper det"...








- Och sist, det näst sista spåret nr. 11, som bara är ... "positivistiskt bra" - och annorlunda även den - "Seeb El Hemoum (forget your sorrows)":


Vi tittar närmare på Mahmoud Fadl som soloartist imorgon...

- kort presentation av gruppen på skivbolaget Piranha Musiks hemsida!

Alla Salamats fyra skivor är inspelade på det tyska skivbolaget Piranha!

- Mahmoud Fadls myspace-sida


--Stefan

Inga kommentarer: