onsdag 21 april 2010

2010.096 - Dagens afrikanska låt - Hamelmal Abate

2010.096 - Dagens afrikanska låt - Hamelmal Abate (Etiopien)

Hmm, jag "dömde ju ut" Hamelmal Abate i inlägget om Roha Band - nästan...

Jag skrev att jag tyckte att Neway Debebe var den av de tre vokalisterna på den presenterade plattan som gjorde starkast intryck.

...och så var det, men idag har jag njutit av en förvånansvärt stark skiva... Jag har nog inte förstått Hamelmals storhet tidigare, för vid återlyssningen av hennes skiva "Gize Mizan" från 2006 insåg jag att detta är en stor artist!

Jag har lyssnat på skivan fem gånger nu - senaste dygnet - och har jättesvårt att välja, men här kommer några spår från skivan - "Kireyalegn", "Meleyet" och "Fitagn":









Att hon är älskad framgår väl med all tydlighet i detta klipp från ett etiopiskt julfirande - "Gena Celebration" - som firas 6 januari:


Ytterligare en låt som verkligen fastnat för mig från samma platta - "Hamo":


Den ligger även på Internetradion - med mycket bättre ljudkvalitet!

Ingen bra biografi verkar existera - tipsa mig gärna!!!

--S.

Inga kommentarer: