måndag 19 april 2010

2010.094 - Dagens afrikanska låt - Teddy Afro

2010.094 - Dagens afrikanska låt - Teddy Afro (1976, Etiopien)

Ni får denna artist nu istället för i fredags - jag kan inte skriva så mycket om jag ska hinna med vad jag lovat (en ny afrikansk artist varje (var-)dag...

Teddy Afro, eller Tewodros Kassahun som han egentligen heter, tillhör en yngre generation än någon av de etiopiska artister jag skrivit om hittills, men till skillnad från många andra yngre afrikanska musiker står han kvar med åtminstone ett stadigt ben i den etiopiska musikmyllan. Han brukar tillskrivas förtjänsten att ha för ut den traditionella musiken till en yngre etiopisk publik.

Hans debut kom ut 2001, och sedan dess har han släppt ytterligare 4 album och två DVD:er. När han var i Sverige 2005 tvingades musikarrangörsföreningen SELAM att ställa in hans konsert pga av dödshot. Vid den tiden var det oroligt i Etiopien.

Här är en video med honom där han framför "Lambadina" som finns med på cd:n "Yasteseryal" som kom 2005:


Sedan låter vi honom ge sig ut i en tio minuter långt live-vesrion av Mahmoud Ahmeds gamla slagnummer "Yeselalewa":







Vad som inte framgått hittills av de ljudande exemplen är att Teddy även spelar reggae - en av hans största hits var hyllningslåten "Bob Marley" från 2005 - året han skulle ha fyllt 60:


...kolla vidare på YouTube för fler exempel...

Mer hinner jag inte med att skriva denna gång mina vänner! Vi låter musiken tala - länk för mer info nedan!

- officiell hemsida

- Wikipedia

- notis från Freemuse

--S.

Inga kommentarer: