onsdag 17 mars 2010

2010.072 - Dagens afrikanska låt - Achilla Orru

2010.072 - Dagens afrikanska låt - Achilla Orru (Uganda)

King Achilla Orru Apaa-idomo föddes i Uganda, men bor numera i Kanada. Achilla är blind, men trakterar ändå Kalmiba, eller Lukembé som den också kallas - tumpianot med många namn...

Han har etablerat sig i Kanada sedan han flyttade dit 1995 och har turnérat mycket i landet. Själv har jag endast en skiva med honom, och mina tankar far ibland till Kongo-Kinshasa när jag hör hans positiva ibland rumba-sniffande musik.

För mig är den inte revolutionerande på något sätt - den är bara trevlig i största allmänhet. Han kommer heller inte gå till världshistorien som någon nydanare eller stilikon, men alla kan ju inte vara unika visionärer.

Så här känner jag när jag hör honom:
Han är en traditionsbärare - han befinner sig i en tradition och verkar nöjd med det. Och visst behövs dessa musikaliska ryggrader och ambassadörer runt om i världen. Han kan säkert fungera som en samlande identifieringsfaktor för exilugandier i Kanada och stimulera nyfikenheten hos inhemska kanadensare.

Det kanadensiska organisationen "Skills For Change", som årligen delar ut pris till "nya kanadensare" som uträttat något utöver det vanliga, har på sätt och vis "gjort jobbet åt mig"...

Här presenterar de nämligen 2009 års vinnare av "The New Pioneer Award 2009" - King Achilla Orru Apaa-Idomo:


Han har gjort åtminstone tre skivorinspelningar. Skivan jag har är från 2004 och heter "Dho Mach", vilket betyder "helig gåva". Vi ska höra tre spår från den.








I tur och ordning:
- "Dho Mach"
- "Jitu La Musafara"
- "Stella Akello"

---

- biografi

- kort biografi på www.MusicUganda.com

--S.

Inga kommentarer: