fredag 19 februari 2010

2010.050 - Dagens afrikanska låt - M'bilia Bel

2010.050 - Dagens afrikanska låt - M'bilia Bel (f. 1959, Kongo-Kinshasa)

Det var Tabu Ley Rochereau som "upptäckte" M'bilia Bel och tog med henne i sin grupp "Afrisa" i början av 1980-talet.

Här fick hon sitt genombrott. Snart gav hon ut skivor i eget namn med Afrisa angiven som kompgrupp. Senare blev hon också Tabu Leys fru. Hon blev med tiden känd som "Drottningen av kongolesisk rumba"...

1987 hade Tabu Ley funnit ytterligare en kvinnlig sångerska, Faya Tess, som han ville skulle backa M'bilia. Det blev snart problem i bandet, och efter en kort tid lämnade hon både honom och gruppen för att prova sina musikaliska vingar på egen hand, men efter splittringen hade varken hon eller Tabu Ley framgångar jämförbara med innan...

(Faya Tess har senare släppt tre soloalbum jag känner till)

M'bilia Bel är fortfarande aktiv, och figurerar bl.a. på supergruppen Kékélés senaste skiva "Kinavana" från 2006.

Jag var lite tveksam om jag skulle ta med henne i denna genomgång, men innan jag "lämnar" Kongo bör hon faktiskt nämnas. Hon är en av de största, och har nått en publik långt utanför hemlandet. Kanske representerar hon en alltför populär musikstil för min smak. Men, hon har gjort en massa musik - 19 album finns listade på Wikipedia (det finns säkert fler) - och samarbetat med många duktiga musiker. Två jag kommer på nu är den legendariska gitarristen Rigo Star, och sångaren Pepe Kalle.

Videorna är ofta förskräckligt tråkiga... så varför visar jag henne? Ja, hon tillhör helt enkelt allmänbildningen i den kongolesiska musikhistorien. Här är ett klipp som är uthärdligt - "My Life":


...och här kommer, från den egna samlingen, en låt från samarbetsskivan "Ironie" från 1993, där hon backas av just Rigo Star. Jag tror att hon behöver sådant sällskap för att hon ska använda sin talang "rätt" i mitt tycke.

Låten har nästan ett Madagaskar-mässigt gitarrsväng. Efter halva låten växlar det till det välbekanta "rumba congolaise" - "Caprices":







Låten är kodad i 320kbps - hoppas det inte ställer till problem om du har en lite långsam internetuppkoppling...

- Wikipedia-länk

- en omfattande diskografi på en japansk hemsida (minst 26 album) från hennes tid med Tabu Ley Rochereau.

--S.

Inga kommentarer: