måndag 15 februari 2010

2010.046 - Dagens afrikanska låt - Kékélé

2010.046 - Dagens afrikanska låt - Kékélé (Kongo-Kinshasa)

Ibland är det så man önskar att man vore arbetslös - peppar, peppar...

Jag har väldigt svårt att hinna med detta självmordsuppdrag... Jag vet - det är ingen som bett mig... men det är ett kul litet projekt, och det vore faktiskt lite (åtminstone Sverige-)unikt om jag rodde det i hamn - en ny afrikansk artist om dagen, hela året...

Om jag framöver inte skriver så mycket varje dag kommer det åtminstone att finnas länkar med mer info om artisten...

eller gruppen i fråga - som det handlar om i det här fallet:

Kékélé bildades mitt i brinnande soukousklimat i Kongo-Kinshasa. I princip alla medlemmar i gruppen hade lång erfarenhet av afrikansk rumba i många av de legendariska orkestrarna. Den för mig mest kände av dom är gitarristen Papa Noel, som har rötter tillbaks till Franco & TPOK Jazz.

2001 kom första CD:n ut, men det var nog ett av de mest erfarna musiker-gäng som någonsin gett ut en debutplatta i Kongo. Bakom hela idén att "teama upp" tillsammans låg en längtan tillbaks till deras musikaliska rötter - den kongolesiska rumban.

Här har vi herrarna i "Affaire Mokuwa" som finns med på deras andra skiva "Congo Life" från 2003:










Här kommer två spår från deras senaste skiva från 2006 - "Kinavana" - som är en hyllningsskiva till den legendariske kubanske sångaren Guillermo Portabales (1911 - 1970). Vi hör "Mace" och "Tubela":

- Myspace-sida

- biografi

- "Live report on Kékélé's UK Tour" på AfricaSounds.com


--S.

Inga kommentarer: