tisdag 25 september 2012

Singer / songwriter 6: Jimmy Webb

Jimmy Webb - född 1946


I 20 hyllmeter lp-skivor kan det mesta dölja sig, och häromdagen, när jag åter börjat fajtas med sorteradet av denna hög, dök det upp en platta med en amerikansk singer/songwriter vid namn P. F. Sloan... "- Jaha, och...?", tänker säkerligen i princip 100% av de som läser detta, men för mig var det en riktig aha-upplevelse. Jag hade nämligen köpt en skiva med Jimmy Webb - "El Mirage" - för 30-talet år sedan, där en av låtarna var betitlad "P. F. Sloan" - "- Han finns alltså på riktigt..!" tänkte jag med ögonblicklig pirrande nyfikenhet.

Genast sökte jag upp honom på nätet, bara för att bli lite besviken, men glädjen över att känna att jag förstår en liten detalj mer om en av mina favorit-singer/songwriters från 70- och 80-talen gjorde mig ändå nöjd med upptäckten.

Här är sången med Jimmy Webb som satt sig tillrätta i mitt medvetande sedan 30 år:


Jimmy Webb är en av alla dessa låtskrivare som aldrig riktigt slagit igenom - åtminstone inte i Europa. Hans sångarkarriär har varit lång och relativt sparsmakad - 12 skivor i eget namn från 1968 till idag. Den senaste kom 2010. Han är egentligen känd, men mest som låtskrivare (i den mån låtskrivare blir "kända"), och respekterad främst bland etablerade artister i USA som en del av det amerikanska låtskrivaretablissemanget.

En av hans mest kända låtar är "Up, Up and Away" som blev en hit för gruppen The 5th Dimension redan 1966:


Han har skrivit låtar åt artister som Thelma Houston, The Supremes, Richard Harris, Johnny Maestro, Frank Sinatra, Elvis Presley, Isaac Hayes, Art Garfunkel, Amy Grant, America, Linda Ronstadt, R.E.M., Michael Feinstein och Carly Simon.

För min del är han dock mest känd som låtskrivare till Glen Campbell, med titlar som "By The Time I Get To Phoenix", "Wichita Lineman" och "Galveston". Det roliga är att han som fjortonåring köpte sin första skiva - "Turn Around, Look at Me" - med just Glen Campbell...

Här är exempelvis "Galveston" - originalvideon, brusig och rumphuggen, både vid start och slut, men den har en så speciell atmosfär - tycker jag:


Ännu ett exempel - "Wichita Lineman":


Skulle inte detta inlägg handla om Jimmy Webb? Jo visst, men han är tyvärr så mycket låtskrivare och så lite framförare av alstren i allmänhetens öron.

Därför tvingar jag på er den tredje av Glens största hits genom Jimmy Webbs kreativa penna - "By The Time I Get To Phoenix":


Så har Jimmy själv något att sätta emot då?

Döm själva:



En annan av Glen Campbells hittar var "Highwayman", men nu fortsätter vi låta Jimmy Webb själv framföra sina verk - här i en amerikansk, lite pratig, countryshow.

Vill ni slippa babblet hoppar ni till 1.30 in i klippet, som har en efterföljande intervju med honom:


På skivan "El Mirage" finns den i mitt tycke skönaste versionen med full orkester och en lite mer "svindlande" känsla - den finns förstås med i Internetradion.

Jag tänker avsluta med min favoritlåt med honom - "The Moon Is a Harsh Mistress". Denna låt har spelats in av artister som, ja, förutom Glen Campbell, förstås, Joe Cocker, Linda Ronstadt och Judy Collins, och inte minst Radka Toneff, kompad av vår egen Sverige-importerade Jimmy Webb - Steve Dobrogosz (vars version förstås ligger i Internetradion)!

Två versioner till ligger i radion, och först ska vi höra maestron själv, och sedan en underbar instrumentalversion med jazzgitarristen Pat Metheny och bassisten Chalie Haden:




Tack till den som hängt med ända till "slutet"!

- en mycket uttömmande biografi på engelskspråkiga Wikipedia

- Officiell hemsida

--S.

Inga kommentarer: