söndag 12 juni 2011

Ny CD: Malcolm Holcombe - To Drink The Rain

Ny CD: Malcolm Holcombe - To Drink The Rain

Så blev det en glädjens dag denna somriga sommardag under sommarmånaden juni för undertecknad...

Malcolm Holcombe är ett unikum som förtjänar all uppmärksamhet. För mig spelar det nästan ingen roll vilken låt han framför - hans personlighet är så stark att den tar överhanden över låtmaterialet...

Min första presentation av honom ligger HÄR!

BBC recenserar den på denna länk, och gör en jämförelse med Tom Waits där rescensenten hävdar att skillnaden mellan Tom Waits och Bing Crosby i en slags sångstilsmässig "snällhets- eller mesighets-skala" är jämförbar mellan Malcolm och Tom, då Tom skulle vara den "snäll-röstade" i sammanhanget.

Jämförelsen är förstås driven för långt, men helt klart tycker jag att Tom Waits' "growlande" emellanåt tenderar att vara lite teatraliskt och inte sprunget ur egen personlighet, som däremot definitivt är fallet med Malcolm Holcombe.

I övrigt har jag svårt att jämföra dessa båda musiker. De trängs framförallt inte i samma musikaliska fålla, utan fyller väl sina respektive nischer...

Här är titelspåret från plattan - "To Drink The Rain":


Det är kanske inte hans starkaste låt, men han håler stilen!

Tyvärr kan jag inte recensera skivan eftersom jag inte har fått hem den ännu, men en hel del av låtmaterialet ligger redan på YouTube, så där kan man få en hyfsad bild av herr Holcombes uttryck.

Så här är ytterligare en av låtarna från nya skivan - spår nr. 4 - "Down In The Woods":


...och spår nummer 5 - "Becky's Blessed (Backporch Flowers)":


Spår 11 på CD:n - "Comes The Blues":


På skivbolaget MusicRoadRecords' hemsida går den att beställa! Där är även snuttar av samtliga låtar provlyssningsbara.

På återhörande - jag hoppas förfarande på min egen "comeback" - som scribblare på denna blogg - jag förstår inte hur jag hann skriva så mycket tidigare, men hoppas komma underfund med det och leverera fler och tätare nyheter framöver. Glöm inte hålla ett öra mot Internetradion, som jag faktiskt arbetar med fortlöpande - ständigt nya låtar där - 1.700 st ligger där förnärvarande.

--S.

Inga kommentarer: