lördag 18 juni 2011

Genomlyssningar - snabb-betyg

Kanske detta kan vara ytterligare ett sätt att förmedla mina favoriter och inte-dito.

Jag betygsätter i en gammaldags betygsskal från 1 till 5.

De senaste två veckorna har iallafall följande genomlyssnats för utvaskning av musik till Internet-radio:

Slaid Cleaves - (2009) Everything You Love Will Be Taken Away - 2
Kan inte hjälpa det - han står för långt från mitt singer/songwriter-ideal. Blir inte berörd.

Sam Baker - Sam Baker - (2009) Cotton - 3+
En mycket stark trea till en förunderlig man som inte kan sjunga.

Les Négresses Vertes - (1994) Zig Zague - 2
De gör säkert sitt bästa, men nej... jag blir inte berörd.

Mabulu - (2001) Soul Marrabenta - 4
För en en varierad och kvalitativt jämn platta blir det 4.

Malcolm Holcombe - (2011) To Drink The Rain - 3
En besvikelse utifrån högt ställda förväntningar, men ändå full av personlighet - och Malcolm är alltid Malcolm.

Gordon Gunn Band - (2000) Shoreside - 2
Jag vill men kan inte engagera mig, folkmusikalisk hissmusik som ibland glimrar till.

Chris Smither - (2009) Time Stands Still - 3+
Ah, vad nära en fyra... kanske ångrar mig. Stark man, med ett eget uttryck.

Dhafer Youssef - (2010) Abu Nawas Rhapsody - 4
Efter många genomlyssningar har hans musik landat...

Sipho Mabuse - (2009) The Best Of - 3
En blek trea för en i min smak lite för "kommersiell" sydafrikansk musiker.

Aly Keïta - (2008) Akwaba Iniséné - 3+
Ack så nära fyran, men en intressant och välproducerad platta.

Terrakota - (2010) World Massala - 4+
Så nära fem man kan komma - en av förra årets bästa i mitt tycke.

Bill Frissell & Vinicius Cantuaria - (2010) Lagrimas Mexiacanas - 2
Återigen, jag blir inte berörd - Bill må vara hur stor musiker som helst...

Assane N'Daye - Yone Wi (kassettband) - 4
Mycket stark, mycket stark - den bästa musiken är inte återutgiven på CD.

Aynur Dogan - (2010) Rewend - 3+
Blir bara bättre ju oftare jag lyssnar...

Raul Paz - (2007) Mulata - 4
En stadig fyra för Kubas intressantaste artist just nu.

Ehab Tawfik - Homma - 3
En jämn platta från en intressant egyptier.

Jim Croce & Don McLean - (1995) Back To Back Hits - 4
Ett knippe oförglömliga singer/songwriteralster från 70- och 80-talet.

Steve Shehan & Nabil Othmani - (2010) Awalin - 3+
Stark och smakfullt västerlandifierad ökenmusik.

Ana Moura - (2009) Leva-Me Aos Fados - 3+
Kompetent och personlig fadoissa - växer med genomlyssningarna då sångerna får personlighet.

Assane N'Diaye - Bagnal (kassettband) - 4
Kompetens, kompetens och personlighet.

Aly Bain & Ale Möller - (2007) Beyond The Stacks - 4
Fyra för jämn och hög kvalitet och det konstanta lyssnandet musikerna emellan.

Hibist Tiruneh - (2009) Yekerta - 3
Riktigt hyfsad sångerska från Etiopien jag tidigare inte hört talas om.

Ebo Taylor - (2010) Love & Death - 3+
Väldans nära fyra för en mycket intressant artist; om ytterligare några genomlyssningar kanske...

På återHÖRANDE

--Stefan

Inga kommentarer: