2010.081 - Dagens afrikanska låt - Rasha (Sudan)
Sudan och i synnerhet Khartoum är kulturellt och religiöst mångskiftande. Här möts Nubiens traditioner med de arabaiska och de sydligare svarta afrikanska. I denna miljö i Khartoum växte Rasha upp i en musikalisk familj. Hon är ett av 20 barn!
Hon flydde undan inbördeskriget mellan muslimerna i norr och de kristna i söder, och hamnade i Spanien där hennes bror redan bodde - musikern Wafir.
På Rashas debutskiva - "Sudaniyat" från 1997 - finns låten "Azara Al Hay" med:
År 2000 kom skiva nr. 2 - "Let Me Be" - som är mer varierad i stil än den första. Den är bl.a. kryddad med reggae och afro-kubanska rytmer. Jag tycker det spretar för mycket, och känner inte att jag riktigt förstår poängen med att klämma in så många olika stilar i ett och samma CD-konvolut.
(1) Första låten känns rätt traditionell (men modernt intrumenterad),
(2) den andra doftar reggae,
(3) och den tredje är en "slow blues", och så långt är väl allt ok.
(4) I fjärde spåret är hon tillbaks i en slags modern rytmisk traditionsmusik, men börjar sjunga på engelska, och då tappar jag känslan för skivan.
(5) I femte låten är det dansant vorientaliska som står i centrum med väsande flöjter.
(6 - 8) Tre låtar med ok världs-musikaliskt sväng, nr. 7 uptempo, och nr 8 sjungs på spanska vilket nog är den stilmässigt mest universella på hela plattan.
(9) Här lyckas hon ganska elegant knyta ihop den flamenco-andalusiska-arabiska koppling som lär finnas.
(10, 11) När hon senare på skivan försöker sig på modern rythm'n'blues på engelska utan att den övriga ljudbilden berättar något om hennes bakgrund framstår musiken bara vara ett försök av en medelmåttig soulsångare, vilka det redan finns hundratals av i USA... Det som möjligen räddar låten är budskapet (Your Bloody Kingdom), vilket också gäller för titelspåret som ligger sist - "Let Me Be"...
Så, här kommer tre spår - (1) "La Sudan Ma'alesh", (5) "Ummi" och (9) "Ash'Ab":
- biografi på Afropop Worldwide
--S.
Innehåll:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar