torsdag 14 januari 2010

2010.014 - Dagens afrikanska låt - Ali Farka Touré

2010.014 - Dagens afrikanska låt - Ali Farka Touré (1939-2006, Mali)


Som jag nämnde igår så är skivbolaget "Nonesuch" på gång med att släppa den andra duett-cn:n med Toumani Diabaté och Ali Farka Touré - "Ali and Toumani"! I februari ska den komma! Materialet spelades in 2005. Förra duettskivan, "In the Heart of the Moon", blev ju Grammisbelönad 2006.

Första gången jag hörde talas om afrikansk blues måste ha varit när Ry Cooder och Taj Mahal började spela in skivor med Ali 1993. Hans diskografi omfattar nästan 20 skivor, men då var en del återutgivingar av gamla LP-skivor. Innan Taj Mahal och Ry Cooder satte klorna i honom hade han redan gjort 10 plattor.

För att ge en bild av hans storhet på hemmaplan har jag valt ett klipp från 2005 i Mali där han "utmanar" den då internationellt okände ngoni-instrumentalisten Bassekou Kouyaté vid en "bluesduell". Det är ingen egentlig utmaning när han försöker få Bassekou att efterapa hans improvisationer - det blir mer en uppvisning i överlägsenhet - medvetet eller omedvetet... Vad som helst låter sig för all del inte göras på en ngoni - den har andra kvalitéter...

Bassekou står som en skolgosse bredvid Ali, och basisten försöker sig på ett misslyckat break i den backande orkestern, men det är ändå ett sevärt klipp:


Hans ställning på hemmaplan gick nog inte att överdriva.

Jag känner att jag måste ge er en "riktig låt" också... så själv plockar jag fram en en lång afro-blues från "hop-plocks"-skivan "Radio Mali" (1996) som jag inte fann på YouTube - låten "Amadinin":







- officiell hemsida
- Myspace-sida
- Wikipedia-länk

--S.

Inga kommentarer: