torsdag 7 januari 2010

2010.007 - Dagens afrikanska låt - Ricky Randimbiarison

2010.007 - Dagens afrikanska låt - Ricky Randimbiarison (1964, Madagaskar)

Ja, vi stannar en dag till på Madagaskar, och presenterar en man som jag har haft problem att finna musik med - jag beställde en skiva på MultiKulti, men fick hem fel skiva - sedan har jag låtit det bero...

Hans fullständig namn är Olombelo Ricky Randimbiarison. Han är sångare och slagverkare. Bakgrunden till mitt intresse för honom är låten Zaza Mitomany. Den ingick för över tio år sedan i en av den brittiska tidskriften Folk Roots Magazines CD-kompileringar. Dessa skivor var länge mina bästa rejäla guidningar in i världens olika nya skivsläpp.

Inget YouTube-klipp denna gång - rätt låt fanns inte där. Den finns att se i ett över 50 minuter långt live videoklipp från John F. Kennedy Center of The Performing Arts i Washington, USA, men med dålig upplösning och ljudkvalitet, filmat av en väldigt oinspirerad filmare...

Detta är istället från min egen samling. Det är ett fräckt polyrytmsikt stökeri i denna energiska låt. Jag fascineras av hur han, "till höres" flytande lätt och självklart, rör sig i den sjungna melodin över den underliggande pulsen... - Zaza Mitomany:







Skivan "Olombelona Rick" som innehåller "Zaza Mitomany" finns att i snuttifierad form provlyssna på iTunes!

Tyvärr har jag upptäckt att han börjat göra en del tråkiga popballader... inte i min smak, men...

- Myspace-sida

--S.

Inga kommentarer: