tisdag 5 januari 2010

2010.005 - Dagens afrikanska låt - Sello 'Chicco' Twala

2010.005 - Dagens afrikanska låt - Sello 'Chicco' Twala (1963, Sydafrika)

Ok, vi blir kvar i Sydafrika... Måste erkänna att denne man blev en "bonus" i mitt sökande efter afrikansk musik - helt ny för mig. Han står för en "yngre" musikstil, och nuddar vid det jag egentligen inte är så intresserad av, men jag blev charmad ändå. I mitten av 1980-talet växte en sydafrikansk form av "Bubblegum-pop" fram, och i den växte "Chicco", som han kallas, fram som artist, men växte så småningom ur den.

'Chicco' Twala står bakom en del av musiken i "Lejonkungen II", är producent, bl. a. åt en av Sydafrikas populäraste sångerskor Brenda Fassie (1964-2004), som också representerade en stil som ibland känns för kommersiell för mina öron.

När Nelson Mandela fortfarande satt i fängelse skrev han en sång med titieln "We Miss You Manelo", som förstås skulle förstås "We Miss You Mandela". Han har alltså även han, liksom Vusi Mahalsela igår, en politisk sida - svårt att inte ha i ett land som Sydafrika, framförallt på den tiden, då Sydafrika hade ett av världens mest frihetstörstande folk.

Han har gjort musik som spänner över alltifrån ren gospel till mer ekivoka grejer, men alltid med humor och självironi - som i "dagens afrikanska låt" - "Umbala Ma G-String", så har han barn med på scenen - en väldigt enkel melodi, men med ett smittande dansbart gung...:

[Tyvärr har har ytterligare ett videoklipp tagits bort från YouTube - och jag hittade endast en version med en stillbild att ersätta det med:]


Han har gjort en del riktiga dansgolvsrökare med skönt etnosväng - sök vidare på YouTube om ni vill...

Ingen officiell hemsida eller bra biografi har jag hittat förutom denna på den sydafrikanska musiksajten www.music.org.za!

- Wikipedia-länk om sydafrikansk modern musikhistoria.

--S.

Inga kommentarer: