tisdag 6 oktober 2009

Ernie Payne - också död...

Ernie Payne
13/4 1945 - 17/9 2007


Det händer inte ofta numera... Jag verkar ha upptäckt alla singer/songwriters värda att lyssna på - jag har visserligen endast nämnt ett fåtal av dom här ännu, men sista åren har det varit en reel singer/songwriter-torka för min del - tills Ernie Payne dök upp för ett par veckor sedan. Det är ögonblicklig "kärlek" för min del för det mesta när jag upptäcker en ny singer/songwriter av klass...

Lyckan blev kortvarig i detta fall - efter att jag hört låten "Curse of Hamm" kollade jag genast upp honom på nätet, och insåg att han redan var död... Efter endast ett soloalbum, "Coercion Street" (2004), dog denne Louisiana-man.

Ernie Payne var ett fenomen - jag nästan vädjar till er - ge videoklippen nedan en chans!!! Mig grep han tag i ögonblickligen!

Som jag förstår den relativt knappa informationen jag funnit om honom på nätet var han ödmjukheten personifierad, och han var visst ointresserad av att tala om sig själv - han lär ha sagt "anything you want to know about me is in my music"!

Avdelningen Relativ Irrelevans:
Videoklippen nedan är från en av de få Europaturnéer han genomförde - i texten till klippet står att det är filmat i "The People's Little Theatre" i Gateshead, England, men jag fann ingen teater vid det namnet. Sannolikt är det istället fråga om "The Little Theatre, Gateshead".

Coercion Street:


Curse of Hamm:


Ancient Eyes:


En av användarkommentarerna till detta YouTube-klipp lyder:
"i saw ernie live, musta been 2 yrs ago now, in letterkenny, ireland, and he was so humble, i spoke to him afterwards, iv never felt so good about myself after i spoke with him, he brightened up that saturday nite with his politness and amazin music, great man"

De som filmat ovanstående tre klipp kallar sig för "Echo Productions"

Här är studioversionen av "Curse of Hamm" (från V A V V Records' hemsida):


- officiell hemsida

--S.

Inga kommentarer: