onsdag 12 augusti 2009

Missade ni Novalima?

Hej igen kanske man borde säga... Sommaren har inte erbjudit mycket tid för mig att sitta ner med bloggen.

Innehållet i Internet-radion har vuxit däremot, och antalet "handplockade" låtar har nu passerat 800! Fortfarande har jag problem med stabiliteten, men har ni tur är den igång när ni tittar förbi...

Musikaliskt har det skett en hel del under sommaren i Sverige som jag inte mäktat med att skriva om, men Internet är ju fullt av skribenter med skrivklåda, så mycket är väl redan sagt. Jag vill ändå uppmärksamma en del av sommarens höjdpunkter - artister som förtjänar att bli uppmärksammade. Förr eller senare skulle jag ändå skrivit om dessa - att de varit i Sverige är ett skäl så gott som något!

Först vill jag nämna Novalima, som besökte Fasching i Stockholm för inte så länge sedan. Gruppen representerar musikaliskt mixen mellan det svarta och traditionella i Peru. Den svarta befolkningen stammar förstås från slaveriets tid. Det var de spanska kolonisatörernas sätt att komplettera arbetskraften när man kört slut på den inhemska befolkningen.



De fyra peruanska grundarna, Ramón Perez Prieto (Lima), Grimaldo Del Solar (Barcelona), Rafael Morales (London) och Carlos Li Carrillo (Hong Kong) hade väl inte oddsen med sig, pga den geografiska spridningen, när gruppen bildades 2001, men de har nu släppt 3 studioplattor + en remix.

Här är en 3-delad tv-dokumentär om gruppen (läge att träna upp skolspanskan lite kanske):







På gruppens Myspace-sida ligger 8 fullängdslåtar för genomlyssning!

Novalima kommer även inom kort att finnas med i Internet-radion.

- officiell hemsida

Fortsatt underbar sommar på er alla - idag ska undertecknad ut och åka båt!

--Stefan

Inga kommentarer: