fredag 14 augusti 2009

A Filetta - a cappella från Korsika

Ett av sommarens fynd för mig är den korsikanska manliga vokalensemblen A Filetta!


Jag nämnde tidigare i bloggen att italienska ön Sardinien hade en väldigt speciell polyfonisk vokaltradition med rötter från medeltid. Nu inser jag till min nyfikna glädje att franska Korsika har detsamma... "A Filetta" betyder tydligen ormbunke på "Korsikanska". Trots att ön är en del av Frankrike anser tydligen de flesta lingvister att korsikanskan är en dialekt av italienskan som ligger närmast dialekterna i Toscana - mer på Wikipedia!

Följande engelska presentation av gruppen fann jag på deras myspace-sida:
Standing close together, watching, sensing, their voices resonate. Finding the right balance, multiplying in intensity, they become one instrument, evoking centuries of polyphonic echoes across the Corsican landscape. A Filetta was founded in 1978 by the 13-year-old Jean-Claude Acquaviva and they have been bringing the passion, emotional fervour and beauty of this art to audiences around the world ever since. Like the fern from which they take their name, A Filetta are deeply rooted in the Corsican soil. Folk song and sacred hymns are part of their repertoire but with original compositions, film soundtracks, dance, theatre and opera collaborations, they are constantly carrying the traditions forward. In Corsica, when someone leaves the island and forgets his roots they say "S'e' scurdatu di a filetta" (he has forgotten the fern).
You'll never forget A Filetta.


...och med denna långa introduktion vill jag visa det musikstycke som först fångade mitt intresse - från den franska filmen "Comme Un Aimant" ("Som en magnet") - jag vet inget om filmen:


Visst får man samma ödesmättade vibbar som från Philip Glass' repetitiva minimalism, eller som i två klipp nedan, vibbar av Hans Zimmers och Lisa Gerrards musik till filmerna "Gladiator" och "Black Hawk Down"...

En annan film är "Himalaya":


... och "Le Peuple Migrateur" eller "Winged Migration", som är en naturfilm om fåglars flyttningsbeteenden, vilket glädjer en gammal ornitolog som undertecknad.

Filmen väckte uppmärksamhet då den kom 2001, och blev omdiskuterad eftersom ny teknik användes vid filmningen; såsom kameror fästa på fåglarna, varmluftsballonger m.m., m.m...:


I samtliga tre ovanstående filmer har kompositören varit fransmannen Bruno Coulais, (officiell hemsida - franska, wikipedia-sida - engelska). The Internet Movie Database listar fn 140 titlar på filmer och tv-serier där han varit inblandad!

Med ytterligare en film har de arbetat tillsmammans - i den erotiska komedin "Le Libertin" - som jag inte funnit något musik-exempel från.

Här har någon kreativ Youtube-användare låtit A Filettas musik utgöra stämningsskapare till Mel Gibsons "Passion of Christ", vilket jag är 99% säker på inte är fallet i filmen:


A Filetta har samarbetat med framstående instrumentalister som italienske bandoneonisten Daniele di Bonaventura och den sardiske flygelhornisten Paolo Fresu. Jag har även sett symfoniska samarbeten och konstnärlig dans i samband med deras sångkonst på internet, men där är jag mer tveksam till om gruppens kvaliteter kommer till sin fulla rätt...

Som mest magiska förefaller de vara i en kyrkosal där deras täta medeltidsdoftande klang får ljuda utan ytterligare ljudmatte-inbäddningar...


Ett intimt tv-studio-klipp:


3 mil nordväst om Lyon ligger den befästa medeltida staden Pérouges. Följande reportage är från en vårfestival i stadens kyrka:


- A Filettas Myspace-sida

ps
Om någon ska till Helsingfors-festivalen den 26 augusti - passa på! A Filetta uppträder där och då! Närmre Sverige lär de inte komma i år åtminstone...
ds

--S.

Inga kommentarer: