måndag 17 november 2008

Rokia Traoré - ny cd...

Tchamantché!



Jag har haft lite småsvårt för Rokias röst, som känts tunn, skör och lite skakig. Samtidigt har skörheten varit en del av charmen med henne. Men hon står på sig, och jag måste erkänna att hon defintivt har ett existensberättigande på den afrikanska stärnhimlen när jag nu lyssar på hennes senaste alster, som släpptes i början av september - mer skiftande och friare än hennes tidigare album. Jag tycker det känns moget och välarrangerat - inte överarbetat. Detta album kommer nog att stå sig bra när 2008 års bästa album ska sammanfattas.

Det finns ingen anledning för mig att säga saker som redan sagts - här kommer istället några länkar till rescensioner:

- Göteborgsposten

- Lira

För den som missade henne i somras när hon besökte Stockholm under Stockholms Kulturfestival finns det möjlighet att se henne i Tyskland vid tre tillfällen under november - München (17/11), Köln (23/11) och Berlin (24/11).

Här är ett par liveklipp - först Dunia från senaste plattan:



"Mbifo" som finns med på plattan "Bowmboï" från 2003:



Hennes egen hemsida

--S.

Inga kommentarer: