fredag 7 november 2008

"Helgledigt"

Nu tar jag helgledigt!

Idag åker nämligen undertecknad till Värnamo för att delta, spelandes tuba, i Svenska Mästerskapen i Brassband, Svenska Brassbandsfestivalen kallad. Ett stockholmsbaserat brassband hörde av sig till mig och ville att jag skulle följa med - egentligen har jag lagt musicerandet på hyllan, men får "påtvingade" återfall då och då - såsom detta.

Brassbandsfestivalen är den stora händelsen för svenska brassbandsmusiker på alla nivåer. Tävlingarna genomförs i tre vuxendivisioner, plus en division för barn/nybörjare samt en elitdivision för de allra bästa banden. Hur stor vikt som läggs vid själva tävlingsmomentet är ganska varierande beroende på vem du frågar - framför allt är detta ett sätt att träffa likasinnade och att höra varandra spela.

Festivalen avslutas med en stor festivalkonsert där vinnarna presenteras. Konserterande orkester på festivalkonserten blir de hitflugna vinnarna i de nationella brittiska mästerskapen - Black Dyke Band, ledda av dirigent Dr. Nicholas Childs. Orkestern är legendarisk i brassbandsvärlden och har vunnit många mästerskap genom åren.

Själv är jag åter hemma söndag kväll för fler världsmusikaliska bloggska svamlerier... På återseende då!

Inga kommentarer: