söndag 10 februari 2013

Singer/Songwriter 7: James Vincent McMorrow

Det här kommer att bli den mest kortfattade Singer/Songwriter-presentationen hittills i bloggen.

James Vincent McMorrow föddes 1983 på Irland. I februari 2010 kom hans fullängdsdebut, "Early In The Morning" - en platta inspelad helt på egen hand i avskildhet under en femmånadersperiod i en stuga vid havet. Visst låter det poetiskt...

Innan dess, 2008, släppte han en EP med titeln "The Sparrow & The Wolf". Dessutom finns en mer sentida självbetitlad USA-EP-release med material hämtat från fullängdsdebuten med undantag för ett spår som är unikt för EP:n. Även en singel har släppts 2011 - "Higher Love" - men that's it!

Ska det räcka för att göra en presentation? Ja, för mig räcker det med plattans första spår, "If I Had A Boat", för att förutspå denne unge man en lysande framtid. Normalt sett är intressanta singer/songwriters = årgångsvin för mig, men ett starkt personligt uttryck får mig att hoppas på framtida storverk!

Här kommer låten som "drabbat" mig varje gång jag hört den det senaste året:


De som producerat denna video är irländska "Other Voices" - deras intressanta hemsida HÄR!

- Officiell hemsida

- Wikipedia-länk

--S.

Inga kommentarer: