lördag 14 april 2012

Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson...

Åt nyss en sen, mycket sen, frukost, slog på radion och fick mig till livs Ekots lördagsintervju med Jimmie Åkesson..... Ja.... frukosten var god....

Problemet med Jimmie & Co är så enkelt - man löser inte "massinvandringsproblematiken" med fler regler, begränsningar eller hårdare tag - man löser problemen med att se dem som möjligheter - med nyfikenhet - som man bemöter blir man bemött...

Jag minns en äldre kongolesisk vikarie på min förra arbetsplats, stor och klumpig med förskrämd blick. Första dagen på hans vikariat, efter halva dagen, ställde jag en fråga, och fick till svar "- Kongo". Han talade inte svenska och jag talade inte franska, men att se hur han strålade upp som en sol när jag sa "- Papa Wemba" och gav honom tummen upp var obetalbart... Så enkelt...

Jag ska ta och skölja bort intervjun med att lyssna på några svenska band såsom Svarta Safirer, Sousou & Maher Cissoko och Süperstar Orkestar - leve Sverige....

--S.

2 kommentarer:

Markus sa...

Bor du i Rinkeby också?

Världsmusik-kaféet sa...

Nej, men jag har vänner som bor där - hurså?