fredag 25 februari 2011

Som att återse en kär gammal vän...

Min mobiltelefon har varit på reparation - i nästan två månader! Världen har tett sig trist grå och kall - kall har den ju faktiskt inte bara tett sig utan även varit...

Och.. vad tusan har detta med musik att göra? Jo, reservluren jag använt har varken FM-radio eller kortplats för mitt ovärderliga minneskort. Det har varit mitt främsta arbetsredskap under Afrika-odyssén jag genomförde första halva förra året.

Min rutin såg ut ungefär så här:


11.30 - Vaknar, frukosterar och laddar telefonen med Dagens Afrikanska Artist.

12.30 - Åker till jobbet.

Resten av dagen - Lyssning, lyssning, lyssning och betygsättning av låtar genom små marginalanteckingar på dagens Metro.

00.00 - Nyckeln i dörren, och bänkning framför datorn.

00.05 - 04.00 - Sökning efter info och läsande av alla biografier jag hittar med Dagens Afrikanska Artist. Avbetning av alla YouTube-klipp som går att hitta med högste vederbörande. Sammanfattning av biografierna, YouTube-klippen och utväljning bland dagens genomlyssnade låtar för uppladdning som musikexempel i PodBean-spelarna.

04.30 - Snutta kudden.....

11.30 - Ladda telefonen igen med nästa artist...

Det var väl inte så märkligt att jag inte höll ut hela året - Hossam Ramzy blev min överman - han gick helt enkelt inte att sammanfatta på ett dygn. Jag har lyssnat igenom de 20 plattorna med honom nu och alla de bästa spåren ligger i Internetradions spellista.

---

De senaste två månadernas förlorade dagar av musiklösa resor och arbetspass har varit en frustrerande upplevelse, så nu har jag lite att ta igen!

Hetast just nu i Världsmusik-kaféets husses mobil:

- Jimmy LaFave
- Fally Ipupa
- Feo-Gasy
- Hamelmal Abaté
- James Keelaghan
- Johnny Cash
- Kal
- Red Horse (Eliza Gilkyson, Lucy Kaplansky och John Gorka)
- Tabanka Djaz
- Terrakota
- Dhafer Youssef
- Sergent Garcia


Några av dessa kommer det musik med - tills dess, hav tålamod, och njut av all världens musikaliska rikedom!

Vårligt glada nytändnings-hälsningar!

--Stefan

Inga kommentarer: