lördag 21 februari 2009

Vår bästa tid är nu...

Nyligen dog Louie Bellson - den 14 februari - 84 år gammal. Han var en av de sista stora "klassiska" amerikanska jazztrummisarna. Hans italienska föräldrar hade fått för sig att döpa honom till Luigi Paulino Alfredo Francesco Antonio Balassoni, men han föredrog att bli kallad Louie Bellson - av förklarliga skäl...

Han var i klass med Gene Krupa och Buddy Rich. Han introducerade användandet av dubbla bastrummor i trumsetet - något som många tagit efter - framförallt inom rockvärlden.

Här är ett charmigt 50-talsklipp:


---

Jag blir lite trött på att höra om alla "musikaliska dödsfall"... Samtidigt får just dessa mig att återvända till musik jag annars aldrig skulle lyssnat på igen. Exempelvis låten "Intimacy of the Blues" med trumpetaren Cat Anderson, från storbandsplattan "The Louis Bellson Explosion" från 1975 - imponerande fräscht och livfullt.

Man blir på något sätt tacksam över alla generationer av musiker och arvet de lämnar efter sig till oss. Vi har sååå mycket att ösa ur - mer än någon annan generation innan oss. Detta får mig att tänka på vad en musikervän sa till mig, när min ibland ohälsosamt höga musikkonsumtionsnivå gått upp för honom - nämligen att det idag produceras mer musik världen över än vad man hinner med att lyssna på! Även om man skulle lyssna dygnet runt, året om, skulle man ändå "komma efter"...

Först blev jag stressad av uttalandet, men visst är det egentligen underbart - det gäller bara att på något sätt hitta det som är "någonting att ha". Vad som är något att ha, är förstås upp till var och en att bedöma, men har man en nyfikenhet på det världsmusikaliska vill jag bara påpeka att "vår bästa tid är nu" - och HÄR... hoppas jag. Mina tips på denna blogg kommer ur 10.000-tals timmar av musiklyssnande.

Jag hoppas vi kan tipsa varandra om musik som berört oss, så välkomna att kommentera och lämna egna tips - min nyfikenhet har inte släppt hittills, och jag hoppas jag kommer få dras med den livet ut.

Sedan vill jag, sist men inte minst, gratulera alla som fick biljetter till årets största balkanhändelse i Sverige - Fanfare Ciocarlia med gästers konsert på Tyrol i Stockholm ikväll - The Gypsy Queens & Kings. Den tar avstamp i gruppens platta från förra året med namnet "Queens & Kings", som var fylld av gästartister!

När jag kollade var det utsålt!

--S.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jäpp, Gypsy Queens and Kings var en höjdare. Skriver just nu på min recension till SvD, läs den på måndag.

Vem är du som skriver den här bloggen?
undrar
Kalle Tiderman
(musikjournalist, f.d. SR P2 m.m.)

Världsmusik-kaféet sa...

Hej!

Känner mig hedrad av ditt besök - du är en av mina första referenser/länkar i bloggen (se första inlägget!)

Ja, vem är jag... Egentligen en frustrerad f d musikstuderande som aldrig nådde ända fram... eller en nyfiken tok som sedan länge tyckt att han "upptäckt" något och vill förmedla det till sin omvärld...

Min största fiende, och vän, om man tänker efter, är otillgången på tid - skulle kunna tänka mig att sitta dygnet runt med detta - både bra och dåligt...

På återseende, för nu kallar tidsbristen på mig igen...

--Stefan

Kalle Tiderman sa...

Hej Stefan,
Tidsbrist, du sa det... Jag skulle också kunna lyssna, skriva, blogga, sprida Spotifylistor för cybervinden dagarna i ända. Gud vad kul! Men för vilka pengar?
Nå, lite stålar kommer det in för recensionen nedan och det var inte dåligt använd tid!
Lycka till med bloggen!
/K.T.

http://www.svd.se/kulturnoje/scen/artikel_2505615.svd