2010.069 - Dagens afrikanska låt - Chiwoniso (f. 1976 (i USA), Zimbabwe)
Chiwoniso Maraire föddes i USA, av musikaliska föräldrar från Zimbabwe. Familjen hade flyttat till USA som en del i hennes fars jakt på en etnomusikalisk utbildning, så Chiwoniso föddes i Olympia, Washington, 1976.
Fadern var mbira-mästaren Dumisani Maraire, så att dottern tidigt började spela just mbira var naturligt. 1968 till 1972 undervisade han i mbira-spel vid University of Washington, Seattle.
1990 flyttade famijlen åter till Zimbabwe, och där, i Harare, bor hon än idag. Hon verkar vara en modig människa, då hon skriver och sjunger om allehanda orättvisor i ett land där detta inte är helt riskfritt, och hon talar gärna i intervjuer om artisters ansvar som samhällskritiker...
Det är kanske pga hennes USA-vistelse jag aldrig riktigt blivit klok på hennes musikaliska uttryck. Hon tar avstamp i Shona-kulturens Mbira-baserade traditionsmusik, men blandar gärna in engelska texter och har då ofta ett sångsätt påminnande om amerikanska soulsångerskor av idag. Jag har haft lite svårt för hennes pop/soul-musikaliska böjelser, och tyckt att det förtar istället för "kryddar"/berikar...
Jag går heller inte riktigt "igång" på hennes musik när hon är som mest traditionell, trots att det görs på ett, vad jag kan bedöma, kompetent och ärligt sätt - jag lutar helt enkelt åt att hon inte är så talangfull och kreativt påhittig att hon fångar mitt intresse, även om kanske inte kreativitet och påhittighet bör ta för stor plats inom traditionsbärandets ädla konst...
Jag har trots detta "givit henne en chans till" (så präktigt självförhävande det där lät då...) och noga lyssnat igenom alla hennes tre skivor igen, och kommit fram till följande:
1. Jag har allmänt svårt för dagens soul och R'n'B-sångerskor - stilen berör mig inte helt enkelt, och hör jag den sortens sjungen frasering i annan kontext är det intressant några minuter, men intresset svalnar när nyhetens behag lagt sig.
2. Bra hantverk är inte lika med intressant konst...
---
Chiwoniso har sällskap av duktiga musiker på inspelningarna, framförallt på senaste plattan - "Rebel Woman" från 2008. Där är nivån synnerligen hög med namn som Louis Mhlanga (sydafrikansk gitarrist och producent), Hugh Masekela (sydafrikansk jazz-trumpetare), Sam Mataure (zimbabwisk erfaren trummis som spelat med Oliver Mtukudzi) och sydafrikanske saxofonisten och flöjtisten Steve Dyer, men jag tycker inte att det riktigt "lossnar" för henne. Ibland glimmar hon förstås till, och det är därför jag överhuvudtaget tar upp henne, och bara för att jag inte blir till mig av att lyssna på allt hon gjort, så behöver inte alla andra ha mina preferenser - för det är snyggt och klanderfritt både spelat och producerat...
Jag har plockat och valt - och förstås i möjligaste mån valt bort modern souldoft och wailande...
---
Första skivan i eget namn kom ut 2001 - "Ancient Voices".
Från den hör vi först den lätt reggae-doftande "Look To The Spirit",
sedan mer shona-mbira-baserade och funkiga "Madame 20 Cent",
och sist den lite lugnare "Iwai Nesu":
---
2004 kom "Timeless", med en mindre ljudbild och mer mbirabaserad musik.
Här är ytterligare tre valda låtar - "Hupenyu Kutenderera", "Rebel Woman" och "Handimbozorora" (Spirit):
---
Och så till sist, den tredje mycket modernare och välarrangerade plattan, "Rebel Woman" från 2008.
"Vanorapa", "Listen To The Breeze" och "Rebel Woman". "Rebel Woman" är ju titelspåret, men låten var med redan på föregående CD. Jag tog med den igen för att det kan vara intressant att höra skillnaden i arrangemang mellan de båda inspelningstillfällena:
---
Det är förstås lite motsägelsefullt att presentera 9 låtar med en artist som man inte uppskattar till fullo, men så blev det...
Nu tar jag helgledigt, och hoppas att alla får en skön musikmissbrukande helg!
- officiell hemsida
- skivbolaget Cumbancha's presentantion av Chiwoniso
- Wikipedia
--S.
Innehåll:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar