2010.037 - Dagens afrikanska låt - Sam Mangwana (f. 1945, Zimbabwe/Kongo-Kinshasa)
Det verkar som att Sam Mangwanas far var från Zimbabwe och hans mor från Angola, och att de sedan flyttat till Kongo-Kinshasa, men det förekommer lite skiftande uppgifter på nätet. Han lär ha fått sin musikaliska skolning inom Frälsningsarmén.
Redan som 17-åring blev Sam Mangwana med i och dessutom låtskrivare och arrangör till Tabu Ley Rochereaus grupp "Africa Fiesta". Han skulle sedan under resten av 60-talet och nästan hela 70-talet växla mellan Tabu Leys grupp och Franco Luambas TPOK Jazz, och att bilda egna grupper däremellan, såsom "Festival Des Maquisards". Slutligen kom han även med i Tabu Leys andra grupp-konstellation "Afrisa".
I slutet på 1970-talet flyttade han till Elfenbenskusten där han bildade "African All Stars" och "Les Quatre Etoiles" med musiker från flera andra länder. Här experimenteades med nya västafrikanska rytmer och stilar. Resultatet kallade han sedan "Soukous Sophistique".
Mellan 1982 och 1989 verkar han ha varit tillbaks i Kongo, eftersom han återupptog samarbetet med Franco. 1989 var året för Francos sista skiva "Forever", där Sam medverkade.
Efter detta försökte han sig på en internationell solokarriär med Paris som bas. Hur bra den gick vet jag inte - det finns inte mycket info, som jag funnit, om honom från efter 1999. Det senaste livstecknet jag funnit är hans skiva "Sam Mangwana Sings Dinu Vangu" som kom ut 2000.
Många av kommentarerna till YouTube-klippen, både med honom och de tidigare kongolesiska artisterna jag tagit upp den senaste veckan, dryper formligen av nostagiska formuleringar som "Ah, those good old years...gone forever." och "Back in the sixties I had that single...".
Tyvärr finns inga rörliga bilder, men här är ändå ett videoklip - "Mabele" - 10 minuter långt:
- biografi på Kenyapage.net
- diskografi på Wikipedia
--S.
Innehåll:
lördag 6 februari 2010
fredag 5 februari 2010
2010.036 - Dagens afrikanska låt - Tabu Ley Rochereau
2010.036 - Dagens afrikanska låt - Tabu Ley Rochereau (f. 1940, Kongo-Kinshasa)
1969 försvann "Joseph "Grand Kalle" Kabasele från Demokratiska Republiken Kongo (som landet hette då) till Paris, men innan dess hade han blivit kanske den främste artisten i landet, jämte Franco Luambo.
En av de sångare han haft i sin grupp var Tabu Ley Rochereau. Tabu Ley var den som sjöng Grand Kalles frihets-cha-cha "Independence Cha Cha" 1960, vilket gav honom omedelbar berömmelse. Han stannade i gruppen till 1963, då han och Grand Kalles gitarrist Dr Nico Kasanda bildade en egen grupp - "Africa Fiesta". Den varade i två år sedan gick de skilda vägar. Tabu Ley bildade en ny grupp med nästan samma namn - "African Fiesta National". Den gick senare också under namnet "African Fiesta Flash". I den gruppen figurerade artister som Papa Wemba och Sam Mangwana...
1970 var det så dags att bilda en ny grupp igen - "Afrisa". Med den nådde han en plats jämsides med Franco Luambos TPOK Jazz.
Hans karriär har varit lång, och Afrisas popularitet började dala i slutet av 80-talet då den nya snabbare formen av soukous vann terräng bland fansen. Hans dåvarande fru, sångerskan M'bilia Bel, lämnade också gruppen för att fortsätta sin karriär på egen hand. 90-talet blev istället mer internationellt för Tabu Ley som en period bosatte sig i Kalifornien. Det blev en rad skivor, och sångtexter på engelska. 1996 deltog han på den internationella/senegalesiska gruppen Africandos CD "Gombo Salsa".
1997 återvänder han till Kongo efter att diktatorn Mobuto avsatts (han dog senare samma år i exil i Marocko). Nu inledde Tabu Ley en politisk karriär, vilket han fortsatt med sedan dess (rätta mig gärna om jag har fel)!
Vi har sett en hel del gamla klipp de senaste dagarna. Det här är inte heller purungt, men det har åtminstone inte decennier på nacken.
Här kommer låten "Sarah", som även finns med på "Rough Guide To Congolese Soukous". Det är inte hela - den är egentligen 11.48 - men den finns fr o m nu med i sin helhet på Internetradion:
- Wikipedia-länk
--S.
1969 försvann "Joseph "Grand Kalle" Kabasele från Demokratiska Republiken Kongo (som landet hette då) till Paris, men innan dess hade han blivit kanske den främste artisten i landet, jämte Franco Luambo.
En av de sångare han haft i sin grupp var Tabu Ley Rochereau. Tabu Ley var den som sjöng Grand Kalles frihets-cha-cha "Independence Cha Cha" 1960, vilket gav honom omedelbar berömmelse. Han stannade i gruppen till 1963, då han och Grand Kalles gitarrist Dr Nico Kasanda bildade en egen grupp - "Africa Fiesta". Den varade i två år sedan gick de skilda vägar. Tabu Ley bildade en ny grupp med nästan samma namn - "African Fiesta National". Den gick senare också under namnet "African Fiesta Flash". I den gruppen figurerade artister som Papa Wemba och Sam Mangwana...
1970 var det så dags att bilda en ny grupp igen - "Afrisa". Med den nådde han en plats jämsides med Franco Luambos TPOK Jazz.
Hans karriär har varit lång, och Afrisas popularitet började dala i slutet av 80-talet då den nya snabbare formen av soukous vann terräng bland fansen. Hans dåvarande fru, sångerskan M'bilia Bel, lämnade också gruppen för att fortsätta sin karriär på egen hand. 90-talet blev istället mer internationellt för Tabu Ley som en period bosatte sig i Kalifornien. Det blev en rad skivor, och sångtexter på engelska. 1996 deltog han på den internationella/senegalesiska gruppen Africandos CD "Gombo Salsa".
1997 återvänder han till Kongo efter att diktatorn Mobuto avsatts (han dog senare samma år i exil i Marocko). Nu inledde Tabu Ley en politisk karriär, vilket han fortsatt med sedan dess (rätta mig gärna om jag har fel)!
Vi har sett en hel del gamla klipp de senaste dagarna. Det här är inte heller purungt, men det har åtminstone inte decennier på nacken.
Här kommer låten "Sarah", som även finns med på "Rough Guide To Congolese Soukous". Det är inte hela - den är egentligen 11.48 - men den finns fr o m nu med i sin helhet på Internetradion:
- Wikipedia-länk
--S.
torsdag 4 februari 2010
2010.035 - Dagens afrikanska låt - Le Grand Kalle & l'African Jazz
2010.035 - Dagens afrikanska låt - Le Grand Kalle & l'African Jazz (1930 - 1983, Kongo-Kinshasa)
Joseph Kabasele Tshamala var hans riktiga namn - han kallade sig Le Grand Kalle. Gårdagens Franco har delvis honom att tacka för sina framgångar, bl.a genom att Grand Kalle startade ett eget skivbolag, med vilket Francos TPOK Jazz spelade in.
Vi börjar närma oss så långt bak man kan gå för att finna den kongolesiska rumbans ursprung. Joseph Kabasele började nämligen först sin musikkarriär i en kyrkokör, och sedan i gruppen Orchestre De Tendence Congolaise. De hade specialiserat sig på polkor och mazurka-rytmer, som byggde på musik de koloniala bosättarna hade med sig.
1953 bildade han så sitt "African Jazz" där han istället tog fasta på den afro-kubanska tradition som fanns, med rumba, samba och cha cha. Med detta som bas växte under 60- och 70-talet fram en ny kongolesisk musik oftast sjungen på det inhemska lingala-språket.
Liksom Francos TPOK Jazz blev Grand Kalles African Jazz en en plantskola för många kommande Zairiska stjärnor, såsom Dr Nico Kasanda, och sångarna Tabu Ley Rochereau och Pepe Kalle.
På den här tiden var musiken väldigt "snäll", nästan mesig, men man måste samtidigt tänka in den politiska situationen i landet.
När så landet blev självständigt 30 juni 1960 skrev Grand Kalle en "Independance Cha Cha", som slog i fler länder är fd Belgiska Kongo - den blev något av en pan-afrikansk frihetssång:
Grand Kalle blev med tiden alltmer modig i sina texter, och var emellanåt både kritisk och ironisk mot makthavare och lokala politiker, men 1969 började han känna sig hotad, och valde då att flytta till Paris. Där bildade han bandet "African Team" med bl.a. kamerunske Manu Dibango.
Jättefå klipp finns på YouTube, så här kommer från den egna samlingen - två låtar:
"Matanga Ya Madibo" och "El Que Siembra Su Maiz". De är hämtade från en kompilerings-dubbel-CD med namnet "African Pearls, vol. 1 - Congo: Rumba On The River":
Boken med samma namn - "Rumba On The River - a history of the popular music of the two Congos" av Gary Stewart finns inskannad av Google Books på denna länk! I den kan man läsa om kongolesiska musikers villkor ända tillbaks till 1940-talet. Vi ska titta närmare på några av Grand Kalles och Francos adepter framöver!
- biografi hos .Music
--S.
Joseph Kabasele Tshamala var hans riktiga namn - han kallade sig Le Grand Kalle. Gårdagens Franco har delvis honom att tacka för sina framgångar, bl.a genom att Grand Kalle startade ett eget skivbolag, med vilket Francos TPOK Jazz spelade in.
Vi börjar närma oss så långt bak man kan gå för att finna den kongolesiska rumbans ursprung. Joseph Kabasele började nämligen först sin musikkarriär i en kyrkokör, och sedan i gruppen Orchestre De Tendence Congolaise. De hade specialiserat sig på polkor och mazurka-rytmer, som byggde på musik de koloniala bosättarna hade med sig.
1953 bildade han så sitt "African Jazz" där han istället tog fasta på den afro-kubanska tradition som fanns, med rumba, samba och cha cha. Med detta som bas växte under 60- och 70-talet fram en ny kongolesisk musik oftast sjungen på det inhemska lingala-språket.
Liksom Francos TPOK Jazz blev Grand Kalles African Jazz en en plantskola för många kommande Zairiska stjärnor, såsom Dr Nico Kasanda, och sångarna Tabu Ley Rochereau och Pepe Kalle.
På den här tiden var musiken väldigt "snäll", nästan mesig, men man måste samtidigt tänka in den politiska situationen i landet.
När så landet blev självständigt 30 juni 1960 skrev Grand Kalle en "Independance Cha Cha", som slog i fler länder är fd Belgiska Kongo - den blev något av en pan-afrikansk frihetssång:
Grand Kalle blev med tiden alltmer modig i sina texter, och var emellanåt både kritisk och ironisk mot makthavare och lokala politiker, men 1969 började han känna sig hotad, och valde då att flytta till Paris. Där bildade han bandet "African Team" med bl.a. kamerunske Manu Dibango.
Jättefå klipp finns på YouTube, så här kommer från den egna samlingen - två låtar:
"Matanga Ya Madibo" och "El Que Siembra Su Maiz". De är hämtade från en kompilerings-dubbel-CD med namnet "African Pearls, vol. 1 - Congo: Rumba On The River":
Boken med samma namn - "Rumba On The River - a history of the popular music of the two Congos" av Gary Stewart finns inskannad av Google Books på denna länk! I den kan man läsa om kongolesiska musikers villkor ända tillbaks till 1940-talet. Vi ska titta närmare på några av Grand Kalles och Francos adepter framöver!
- biografi hos .Music
--S.
onsdag 3 februari 2010
2010.034 - Dagens afrikanska låt - Franco Luambo
2010.034 - Dagens afrikanska låt - Franco Luambo (6 juli 1938 - 12 oktober 1989, Kongo Kinshasa)
Vi har vandrat bakåt i tiden de senaste inläggen i ett slags sökande av rötterna till den kongolesiska rumban.
På 50-talet bildade träblåsaren Jean Serge Essous och sångaren och gitarristen François Luambo Makiadi en grupp de kallade "OK Jazz". Senare blev gruppen att kallas "TPOK Jazz" (Tout Puissant Orchestre Kinshasa = "Kinshasas Mäktiga Orkester"). Ledare blev Franco Luambo Makiadi, som snart bara kallade sig "Franco". Gruppen fick snabbt en ledande roll i dåvarande Belgiska Kongo, och delade den rollen med kanske en grupp till - Grand Kalle & l'African Jazz. Till skillnad mot gårdagens yngre grupp Zaiko Langa Langa hade dessa grupper blåssektioner.
François Luambo Makiadi var en musikaliskt brådmogen ung kille, som spelade in sin första singel vid 13 års ålder, och var kontrakterad artist vid 15. Många musiker har vandrat genom hans TPOK Jazz genom åren.
Här har vi ett videoklipp från en relativt sentida uppsättning - tror jag - det är ju åtminstone i färg...
Jag imponeras av sångartrions fria flyt över den underliggande rytmen. De flyter, men de flyter tajt tillsammans - skitsnyggt, om man får uttrycka sig så. Franco i blått på leadgitarr:
Här är ett klipp från 70-talet - vad jag förstår är det Sam Mangwana som står vid leadmicken. Han dök upp i Francos grupp 1972:
Det hävdas här och var att Franco haft en väldigt stor betydelse för utvecklingen i Kongo, t o m att han "åter-afrikaniserade" den Kuba-relaterade rumban! Jag skulle vilja rekommendera "The Rough Guide to Franco - Africa's Legendary Guitar Maestro" som en bra introduktion. Han lär nämligen ha gett ut över 100 album (vissa hävdar över 150) och skrivit över 1000 låtar under sin karriär! Så bra då att The Rough Guide har gjort grovjobbet åt dig!
Något som kan ge en vink om hans storhet är det faktum att regeringen i landet utlyste fyra dagars landssorg när han dog 12 oktober 1989. På radion spelades inget annat än hans musik under dessa dagar...
- engelsk Wikipedia-länk
- biografi på Radio France International - på engelska.
--S.
Vi har vandrat bakåt i tiden de senaste inläggen i ett slags sökande av rötterna till den kongolesiska rumban.
På 50-talet bildade träblåsaren Jean Serge Essous och sångaren och gitarristen François Luambo Makiadi en grupp de kallade "OK Jazz". Senare blev gruppen att kallas "TPOK Jazz" (Tout Puissant Orchestre Kinshasa = "Kinshasas Mäktiga Orkester"). Ledare blev Franco Luambo Makiadi, som snart bara kallade sig "Franco". Gruppen fick snabbt en ledande roll i dåvarande Belgiska Kongo, och delade den rollen med kanske en grupp till - Grand Kalle & l'African Jazz. Till skillnad mot gårdagens yngre grupp Zaiko Langa Langa hade dessa grupper blåssektioner.
François Luambo Makiadi var en musikaliskt brådmogen ung kille, som spelade in sin första singel vid 13 års ålder, och var kontrakterad artist vid 15. Många musiker har vandrat genom hans TPOK Jazz genom åren.
Här har vi ett videoklipp från en relativt sentida uppsättning - tror jag - det är ju åtminstone i färg...
Jag imponeras av sångartrions fria flyt över den underliggande rytmen. De flyter, men de flyter tajt tillsammans - skitsnyggt, om man får uttrycka sig så. Franco i blått på leadgitarr:
Här är ett klipp från 70-talet - vad jag förstår är det Sam Mangwana som står vid leadmicken. Han dök upp i Francos grupp 1972:
Det hävdas här och var att Franco haft en väldigt stor betydelse för utvecklingen i Kongo, t o m att han "åter-afrikaniserade" den Kuba-relaterade rumban! Jag skulle vilja rekommendera "The Rough Guide to Franco - Africa's Legendary Guitar Maestro" som en bra introduktion. Han lär nämligen ha gett ut över 100 album (vissa hävdar över 150) och skrivit över 1000 låtar under sin karriär! Så bra då att The Rough Guide har gjort grovjobbet åt dig!
Något som kan ge en vink om hans storhet är det faktum att regeringen i landet utlyste fyra dagars landssorg när han dog 12 oktober 1989. På radion spelades inget annat än hans musik under dessa dagar...
- engelsk Wikipedia-länk
- biografi på Radio France International - på engelska.
--S.
tisdag 2 februari 2010
Dagens afrikanska låt - summering av första månaden
Så har det alltså hänt - jag har börjat få problem att hinna med...
Jag är ingen journalist, och gör detta för att det roar mig, på mitt eget sätt - jag har bara mina egna självuppställda förväntningar som pockar på mitt engagemang och resultat...
Ett av resultaten är sömnbrist... tyvärr, så om jag ska klara det jag förutsatt mig att göra - att skriva om en ny afrikansk artist varje dag hela detta år - så måste jag sänka ambitionsnivån. Detta börjar påverka mitt privatliv - i o f s detta "är" mitt privatliv - en ganska stor del av det dessutom, men kanske jag måste balansera storleken lite...
Förutom detta då - jo, första månaden har varit lärorik, lite grann som att vara sin egen studieledare. Det har varit spännande att läsa biografier över artister som jag tidigare bara lyssnat på utan att ha någon större bakgrundskunskap om. Min tanke är ändå att fortsätta, men att skriva mindre i bloggen om artisterna, utan att istället hänvisa till bra biografier genom länkar, och genom att vaska fram intressanta YouTube-klipp och kombinera dessa med musik från den egna samlingen.
Länkarna kommer för det mesta att vara till engelskspråkiga texter, och ibland även franska. Det finns en utmärkt översättningstjänst som dessutom är svensk, som jag upplever som bättre än Altavistas Babelfish, som fortfarande inte översätter till svenska. Hemsidan är www.ordlista.se - och översätter mellan 26 språk! Rekommenderas om man har problem med förståelsen eller, som underteckad, franskakunskaperna!
På lite piggare framtida återhörande!
--Stefan
Jag är ingen journalist, och gör detta för att det roar mig, på mitt eget sätt - jag har bara mina egna självuppställda förväntningar som pockar på mitt engagemang och resultat...
Ett av resultaten är sömnbrist... tyvärr, så om jag ska klara det jag förutsatt mig att göra - att skriva om en ny afrikansk artist varje dag hela detta år - så måste jag sänka ambitionsnivån. Detta börjar påverka mitt privatliv - i o f s detta "är" mitt privatliv - en ganska stor del av det dessutom, men kanske jag måste balansera storleken lite...
Förutom detta då - jo, första månaden har varit lärorik, lite grann som att vara sin egen studieledare. Det har varit spännande att läsa biografier över artister som jag tidigare bara lyssnat på utan att ha någon större bakgrundskunskap om. Min tanke är ändå att fortsätta, men att skriva mindre i bloggen om artisterna, utan att istället hänvisa till bra biografier genom länkar, och genom att vaska fram intressanta YouTube-klipp och kombinera dessa med musik från den egna samlingen.
Länkarna kommer för det mesta att vara till engelskspråkiga texter, och ibland även franska. Det finns en utmärkt översättningstjänst som dessutom är svensk, som jag upplever som bättre än Altavistas Babelfish, som fortfarande inte översätter till svenska. Hemsidan är www.ordlista.se - och översätter mellan 26 språk! Rekommenderas om man har problem med förståelsen eller, som underteckad, franskakunskaperna!
På lite piggare framtida återhörande!
--Stefan
2010.033 - Dagens afrikanska låt - Zaiko Langa Langa
2010.033 - Dagens afrikanska låt - Zaiko Langa Langa (Kongo-Kinshasa)
Som jag nämnde igår var Papa Wemba 1969 en av grundarna till Zaiko Langa Langa. Gruppen finns ännu idag, och är i princip en intitution med kultstatus i kongolesiskt musikliv. Jag har ingen koll på vilka orginalmedlemmar som eventuellt finns kvar, men att gruppen fortlevt måste ändå indikera dess betydelse, och de revolutionerade musiken i Kongo genom sitt uptempo-beat och mer gitarrbaserade sättning. Tidigare hade de kongolesiska banden oftast innehållit brass-sektioner, som alltså Zaiko Langa Langa skippade för en mer västerländsk poprockig sättning.
Vi ser här Dindo Yongo på sång i ett tidigt klipp - vågar inte säga från vilket år:
Låtarna är ofta långa - i våra västerländska öron kanske för långa - så klippet ovan är verkligen ett "klipp" kommer in i musiken och slutar innan musiken gör det.
Här är ett klipp till:
- officiell hemsida
- Myspace-sida
--S.
Som jag nämnde igår var Papa Wemba 1969 en av grundarna till Zaiko Langa Langa. Gruppen finns ännu idag, och är i princip en intitution med kultstatus i kongolesiskt musikliv. Jag har ingen koll på vilka orginalmedlemmar som eventuellt finns kvar, men att gruppen fortlevt måste ändå indikera dess betydelse, och de revolutionerade musiken i Kongo genom sitt uptempo-beat och mer gitarrbaserade sättning. Tidigare hade de kongolesiska banden oftast innehållit brass-sektioner, som alltså Zaiko Langa Langa skippade för en mer västerländsk poprockig sättning.
Vi ser här Dindo Yongo på sång i ett tidigt klipp - vågar inte säga från vilket år:
Låtarna är ofta långa - i våra västerländska öron kanske för långa - så klippet ovan är verkligen ett "klipp" kommer in i musiken och slutar innan musiken gör det.
Här är ett klipp till:
- officiell hemsida
- Myspace-sida
--S.
måndag 1 februari 2010
2010.032 - Dagens afrikanska låt - Papa Wemba
2010.032 - Dagens afrikanska låt - Papa Wemba (f. 1949, Kongo-Kinshasa)
Som jag nämnde igår var Koffi Olomidé i början av sin karriär med i Papa Wembas band. Papa Wemba är sju år äldre än Koffi, och tillhör pionjärerna inom soukousen.
Han var med från början när den legendariska gruppen Zaiko Langa Langa bildades 1969. Han var med där fram till 1974 då han tillsammans med några andra medlemmar bröt sig ur gruppen och bildade den nya gruppen "Isifi". Det höll inte så länge - det var under en turbulent tid i hans liv, och strax efter att han släppt från fängelse 1977 bildade han sin egen grupp "Viva La Musica", där alltså Koffi Olomidé var med! Gruppen fortlever ännu idag.
Fram till idag har Papa Wemba medverkat på över 40 album - egna och i grupper - en oöverskådlig produktion - åtminstone för mig som har en ny artist att skriva om imorgon...
Därför gör jag det lte enkelt för mig:
Hans kanske största hit är "Yolele" från 1995 års fina CD "Emotion":
Min egen erfarenhet av honom är en konsert för ett antal år sedan på Münchenbryggeriet i Stockholm - på en av Selams första Afrika-festivaler. Tyvärr infriades inte mina förväntningar på honom då. Jag fick senare veta att han kommit till Sverige ensam, och att musikerna plockats samman av i Sverige boende afrikaner. Självklart kunde de inte leverera det stöd han rimligen har från ett välrepeterat sammansvetsat eget gäng...
Så det vore kanske läge att snart ge honom en revanch - denna gång med fullt eget band!
Hans senaste platta kom 2008 och heter "Kaka Yo". Jag kommer här snart att lägga ut några egna valda låtar med honom med hjälp av Podbean-spelaren jag brukar använda, bl a från det senaste albumet, så håll ögonen öppna efter kompletteringar!!!
- biografi på Radio France International - på engelska
- Wikipedia-länk
--S
Som jag nämnde igår var Koffi Olomidé i början av sin karriär med i Papa Wembas band. Papa Wemba är sju år äldre än Koffi, och tillhör pionjärerna inom soukousen.
Han var med från början när den legendariska gruppen Zaiko Langa Langa bildades 1969. Han var med där fram till 1974 då han tillsammans med några andra medlemmar bröt sig ur gruppen och bildade den nya gruppen "Isifi". Det höll inte så länge - det var under en turbulent tid i hans liv, och strax efter att han släppt från fängelse 1977 bildade han sin egen grupp "Viva La Musica", där alltså Koffi Olomidé var med! Gruppen fortlever ännu idag.
Fram till idag har Papa Wemba medverkat på över 40 album - egna och i grupper - en oöverskådlig produktion - åtminstone för mig som har en ny artist att skriva om imorgon...
Därför gör jag det lte enkelt för mig:
Hans kanske största hit är "Yolele" från 1995 års fina CD "Emotion":
Min egen erfarenhet av honom är en konsert för ett antal år sedan på Münchenbryggeriet i Stockholm - på en av Selams första Afrika-festivaler. Tyvärr infriades inte mina förväntningar på honom då. Jag fick senare veta att han kommit till Sverige ensam, och att musikerna plockats samman av i Sverige boende afrikaner. Självklart kunde de inte leverera det stöd han rimligen har från ett välrepeterat sammansvetsat eget gäng...
Så det vore kanske läge att snart ge honom en revanch - denna gång med fullt eget band!
Hans senaste platta kom 2008 och heter "Kaka Yo". Jag kommer här snart att lägga ut några egna valda låtar med honom med hjälp av Podbean-spelaren jag brukar använda, bl a från det senaste albumet, så håll ögonen öppna efter kompletteringar!!!
- biografi på Radio France International - på engelska
- Wikipedia-länk
--S
söndag 31 januari 2010
2010.031 - Dagens afrikanska låt - Koffi Olomidé
2010.031 - Dagens afrikanska låt - Koffi Olomidé (f. 1956, Kongo-Kinshasa)
Jag har aldrig riktigt fastnat för Koffi Olomidé, trots att han räknas till skaran av afrikanska super-stjärnor. Kanske är det självaste soukoussen som inte landat i mig. Stilmässigt är soukous en "bruks-musik" på det sätt som samba och salsa är det i latin-amerika, men givetvis finns det artister som levererar både viktiga samhällsbetraktelser och -kritik även i sådan musik.
När jag läser om Koffi inser jag att jag borde behärska franska, vilket jag inte gör - ett enda dugg! Han har tagit upp många dagsaktuella, kontroversiella och tabubelagda ämnen i sina texter - texter som han ofta pratsjunger. Här har vi helt uppenbart ett fall där min upplevelse säkert skulle bli mycket rikare om jag förstod vad karl sa/sjöng, men utifrån den rent musikaliska aspekten blir jag snart lite uttråkad - för låtarna är ofta långa och väldigt repetetiva. Dansanta är dom dock alltsomoftast, som soukous ska vara!
Koffi flyttade till Paris, till skillnad från de flesta andra afrikanska artister som hamnat där, innan han började musicera, och återvände till Kongo efter att hans karriär inletts. Då var han redan en av medlemmarna i Papa Wembas grupp "Viva La Musica".
Jag har haft problem med att välja - när jag ser hans diskografi som verkar vara minst 3o plattor (se Afromix.org:s Koffi-sida) blir jag lite, ja, känner att uppgiften att vaska fram det bästa är mig övermäktig - på en dag...
Många av de videoklipp som finns på YouTube känns nästan sexistiska (utan att jag som sagt förstår texterna) - det är han, omgiven av en hop dansande brudar - i klipp efter klipp...
En video som inte följer det mönstret är denna, "Bomengo", från hans senaste platta - "Bord Ezanga Kombo" (2008). Den förefaller höra till den politiska sidan av hans skapande:
En av mina favoriter med honom är en duett med nyss nämnda Papa Wemba! De gjorde duettplattan "Wake Up" 1996 - vi ska höra titelspåret.
Koffi inleder resonerande, och Papa Wemba låter, två och en halv minut in i låten, sin fantastiska pipa pipa, på ett så där nervigt intensivt sätt som bara han kan:
En ny favorit är följande låt på väg att bli - "Festival", även den från hans senaste skiva "Bord Ezanga Kombo" från 2008.
Youssou N'Dour medverkar:
- Myspace-sida
- Wikipedia på franska
- en omfattande biografi på Radio France Internationals hemsida - på franska.
--S.
Jag har aldrig riktigt fastnat för Koffi Olomidé, trots att han räknas till skaran av afrikanska super-stjärnor. Kanske är det självaste soukoussen som inte landat i mig. Stilmässigt är soukous en "bruks-musik" på det sätt som samba och salsa är det i latin-amerika, men givetvis finns det artister som levererar både viktiga samhällsbetraktelser och -kritik även i sådan musik.
När jag läser om Koffi inser jag att jag borde behärska franska, vilket jag inte gör - ett enda dugg! Han har tagit upp många dagsaktuella, kontroversiella och tabubelagda ämnen i sina texter - texter som han ofta pratsjunger. Här har vi helt uppenbart ett fall där min upplevelse säkert skulle bli mycket rikare om jag förstod vad karl sa/sjöng, men utifrån den rent musikaliska aspekten blir jag snart lite uttråkad - för låtarna är ofta långa och väldigt repetetiva. Dansanta är dom dock alltsomoftast, som soukous ska vara!
Koffi flyttade till Paris, till skillnad från de flesta andra afrikanska artister som hamnat där, innan han började musicera, och återvände till Kongo efter att hans karriär inletts. Då var han redan en av medlemmarna i Papa Wembas grupp "Viva La Musica".
Jag har haft problem med att välja - när jag ser hans diskografi som verkar vara minst 3o plattor (se Afromix.org:s Koffi-sida) blir jag lite, ja, känner att uppgiften att vaska fram det bästa är mig övermäktig - på en dag...
Många av de videoklipp som finns på YouTube känns nästan sexistiska (utan att jag som sagt förstår texterna) - det är han, omgiven av en hop dansande brudar - i klipp efter klipp...
En video som inte följer det mönstret är denna, "Bomengo", från hans senaste platta - "Bord Ezanga Kombo" (2008). Den förefaller höra till den politiska sidan av hans skapande:
En av mina favoriter med honom är en duett med nyss nämnda Papa Wemba! De gjorde duettplattan "Wake Up" 1996 - vi ska höra titelspåret.
Koffi inleder resonerande, och Papa Wemba låter, två och en halv minut in i låten, sin fantastiska pipa pipa, på ett så där nervigt intensivt sätt som bara han kan:
En ny favorit är följande låt på väg att bli - "Festival", även den från hans senaste skiva "Bord Ezanga Kombo" från 2008.
Youssou N'Dour medverkar:
- Myspace-sida
- Wikipedia på franska
- en omfattande biografi på Radio France Internationals hemsida - på franska.
--S.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)