2010.104 - Dagens afrikanska artist - Ali Hassan Kuban (1929 eller 1933 - 2001, Egypten)
Ali Hassan Kuban kallades "Godfather of Nubian Music" - så mycket högre lär väl vara svårt att komma på nubiska musikanteri-skalan...
Han föddes i samhället Gotha nära Assuan. Familjen flyttade till Kairo när Ali var sju år gammal. Där lärde han sig spela klarinett, vilket 1949 blev hans instrument i Kairo-operans orkester. Han trakterade även "girba" eller "tar" - ett slags säckpipa, som Ali använde i sitt eget band under bröllopsspelningar.
Under 1950-talet var han en av de första att börja lägga till västerländska instrument såsom saxonfon, elgitarr, elbas, orgel, trumpet och dragspel. Gårdagens Mahmoud Fadl var en av musikerna som passerat revy i hans band. Han kallades även "Captain of Nubian Music", och när han var som mest aktiv administrerade han upp till sju olika band och sysselsatte 60 musiker. Inget bröllop sas vara komplett utan hans medverkan, följdriktigt framträdde han även på nubisk-ättade presidenten Anwar Sadats bröllop.
Hans internationella karriär kan sägas handla om ett decennium - 90-talet. 1989 gav tyska skivbolaget Piranha ut den första internationella skivan med honom - "From Nubia to Cairo".
Den följdes av "Walk Like A Nubian" 1994.
Ali Hassans sista skiva blev "Real Nubian - Cairo Wedding Classics" som kom ut samma år som han dog 2001. På skivan kan bland annat höras den kvinnliga sångerskan Salwa Abou Greisha, känd från Salamat-inspelningarna.
Jag har tagit mig igenom alla de tre internationella albumen från Piranha, plus The Rough Guide's porträtterings-CD med honom. Därför har ljudexemplen dröjt.
Ska jag slutligen rekommendera något får det lov att bli Rough Guide-CD:n, eftersom den är ett slags "Best of"-CD. Fem av spåren är hämtade från hans senaste skiva - "Real Nubian - Cairo Wedding Classics" som också är en höjdare. Dessutom är några hämtade från 1995 års hittills ännu ej nämnda "Nubian Magic" från bolaget Mercator. Den återutgavs 1999 av Blue Flame. Det är en skiva jag ännu inte kommit över!
Här kommer ett varierat knippe spår från samtliga ovan nämnda skivor - nämligen:
(1989) From Nubia To Kairo
1. Mabruk
(1994) Walk Like A Nubian
2. Habibi
3. Tamin Qalbak Ya Habibi
(2001) Real Nubian Cairo Wedding Classics
4. Malu Malu (Why)
5. Koma Wo Beda (Forbidden Love)
(Detta är ett sympatsikt förvirrande spår där man inte vet om man befinner sig i Skottland eller Egypten)
(2002) Rough Guide To Ali Hassan Kuban
6. Mabrouk Wo Arisna
(spåret är en "egyptisk reggae" som ursprungligen återfinns på CD:n "Nubian Magic" från 1995)
---
I år har skivbolaget Piranha givit ut en samlingsskiva med flera av den nubiska musikens viktigaste namn - däribland Ali Hassan Kuban och Mahmoud Fadl - kallad "Egypt Noir - Nubian Soul Treasures".
Kolla in den HÄR!
- Wikipedia
- Piranhas biografi
--Stefan
Innehåll:
fredag 7 maj 2010
Ljiljana Buttler död
Ljiljana Buttler - 1944 - 2010
Den mörkröstade jugoslaviska romska sångerskan Ljiljana Buttler dog 26 april i år, men först häromdagen hörde jag nyheten. Ljiljana blev 66 år gammal.
Hon släppte i juli förra året sista CD:n "Frozen Roses". Från den ska vi höra sista spåret - vad kan passa bättre?
Det är fråga om en "återvunnen sång" - "Gloomy Sunday" hette den när Billie Holiday framförde den, men originalet är alltså från balkanregionen - "Sumorna Nedelja":
Ljiljana blev känd i Jugoslavien 1980, och hade sin storhetstid fram till 1987, då hon drog sig tillbaka. Först 2002 återvände hon till rampljusen. Hon hann med tre album innan hon alltså dog för några veckor sedan. Hon kompades på samtliga "comeback-plattor" av den bosniska gruppen "Mostar Sevdah Reunion", som också samarbetat med Saban Bajramovic (1936 - 2008).
Läs mer om denna minst sagt själfulla sångerska på hennes Myspace-sida - länk nedan!
Vi kan inte lämna henne i detta mörka skick - här kommer ett något gladare YouTube-klipp:
- Myspace-sida
--S.
Den mörkröstade jugoslaviska romska sångerskan Ljiljana Buttler dog 26 april i år, men först häromdagen hörde jag nyheten. Ljiljana blev 66 år gammal.
Hon släppte i juli förra året sista CD:n "Frozen Roses". Från den ska vi höra sista spåret - vad kan passa bättre?
Det är fråga om en "återvunnen sång" - "Gloomy Sunday" hette den när Billie Holiday framförde den, men originalet är alltså från balkanregionen - "Sumorna Nedelja":
Ljiljana blev känd i Jugoslavien 1980, och hade sin storhetstid fram till 1987, då hon drog sig tillbaka. Först 2002 återvände hon till rampljusen. Hon hann med tre album innan hon alltså dog för några veckor sedan. Hon kompades på samtliga "comeback-plattor" av den bosniska gruppen "Mostar Sevdah Reunion", som också samarbetat med Saban Bajramovic (1936 - 2008).
Läs mer om denna minst sagt själfulla sångerska på hennes Myspace-sida - länk nedan!
Vi kan inte lämna henne i detta mörka skick - här kommer ett något gladare YouTube-klipp:
- Myspace-sida
--S.
torsdag 6 maj 2010
2010.103 - Dagens afrikanska artist - Mahmoud Fadl
2010.103 - Dagens afrikanska artist - Mahmoud Fadl (f. 1955, Egypten)
Mahmoud Fadl har nubiska rötter från södra Egypten - från ett område som idag till stora delar ligger dränkt under den uppdämda sjö som bildades när Assuan-dammen byggdes - Nassersjön. Han räknas till de största traditionella slagverkarna i landet, men hans nyfikenhet på annan musik än den strikt traditionella visades prov på igår i inlägget om gruppen Salamat.
Jag har två skivor med honom i eget namn - "Love Letter from King Tut-Ank-Amen" från 1998, och "The Drummers Of The Nile Go South" från 2001.
Jag har valt ut några spår från varje:
"Love Letter from King Tut-Ank-Amen" innehåller en radda traditionella egyptiska kärlekssånger som han hanterar på ett lite svängigare sätt är de vanligen framförs på - här tillsammans med trumpetaren Samy el Bably.
Spåren är:
- "Kahi",
- "Ishlonak"
- "El Helwa".
Från "The Drummers Of The Nile Go South" har jag valt:
- det korta slagverksstycket "Nubian Walk",
- "Shofna Gamar (We Saw The Moon)" med brölloppssångerskan Salma
- och det lite spejsade "United Nubians - Saidi Style".
Mahmoud Fadl har etablerat sig i Europa och dubbelbor i Berlin och Kairo.
- Myspace-sida
- en kort biografi på skivbolaget Piranhas hemsida
--S.
Mahmoud Fadl har nubiska rötter från södra Egypten - från ett område som idag till stora delar ligger dränkt under den uppdämda sjö som bildades när Assuan-dammen byggdes - Nassersjön. Han räknas till de största traditionella slagverkarna i landet, men hans nyfikenhet på annan musik än den strikt traditionella visades prov på igår i inlägget om gruppen Salamat.
Jag har två skivor med honom i eget namn - "Love Letter from King Tut-Ank-Amen" från 1998, och "The Drummers Of The Nile Go South" från 2001.
Jag har valt ut några spår från varje:
"Love Letter from King Tut-Ank-Amen" innehåller en radda traditionella egyptiska kärlekssånger som han hanterar på ett lite svängigare sätt är de vanligen framförs på - här tillsammans med trumpetaren Samy el Bably.
Spåren är:
- "Kahi",
- "Ishlonak"
- "El Helwa".
Från "The Drummers Of The Nile Go South" har jag valt:
- det korta slagverksstycket "Nubian Walk",
- "Shofna Gamar (We Saw The Moon)" med brölloppssångerskan Salma
- och det lite spejsade "United Nubians - Saidi Style".
Mahmoud Fadl har etablerat sig i Europa och dubbelbor i Berlin och Kairo.
- Myspace-sida
- en kort biografi på skivbolaget Piranhas hemsida
--S.
onsdag 5 maj 2010
2010.102 - Dagens afrikanska artist - Salamat
2010.102 - Dagens afrikanska artist - gruppen Salamat (Egypten)
Vi har lämnat Eritrea, alldeles för tidigt egentligen, för det finns mer att upptäcka där, men jag börjar bli orolig att jag inte kommer att hinna ta mig/oss "varvet runt" den afrikanska kontinenten innnan året är till ända...
Så vi har nu hamnat i Egypten, men står nästan och balanserar på gränsen till Sudan genom att vi tar vid där vi slutade i Sudan - nämligen i det område som förr var riket Nubien. Idag är stora delar de tidigare nubier-bebodda områdena dränkta av jättebygget Assuandammen som med hjälp av sovjetiska ingenjörer uppfördes på 60-talet i södra Egypten.
Gruppen Salamat tar avstamp i den nubiska musikaliska traditionen. Gruppen är främst slagverkaren Mahmoud Fadls verk, och de har hittills kommit ut med fyra skivor.
Det första jag hörde med gruppen var "Lau Elreida" från deras senaste skiva "Ezzayakoum" från 1998, när tidskriften Folk Roots' kompilerings-CD nr. 12 kom ut samma år.
Låten är en enda lång musikalisk transformation som pågår under sina sju och en halv minuter. Denna arabiska ogenerade genreöverskridning var något nytt för mig, så jag gav mig snart iväg och köpte själva skivan:
Nu hittar jag tyvärr inte mitt exemplar av just den skivan, men lovar återkomma med fler spår från den längre fram.
Däremot har jag även gruppens CD "Mambo El Soudani", som kom ut 1994. Från den skivan, som inte roar mig lika mycket som "Ezzayakoum", har jag ändå valt ut tre låtar:
- Först titelspåret "Mambo El Soudani (sudanese mambo)", som är en - "sudanesisk mambo"...
- Sedan spår nr. fem - "El Raqs Gamil (to move is beautiful)" - som kanske är i klämkäckaste laget, men jag "köper det"...
- Och sist, det näst sista spåret nr. 11, som bara är ... "positivistiskt bra" - och annorlunda även den - "Seeb El Hemoum (forget your sorrows)":
Vi tittar närmare på Mahmoud Fadl som soloartist imorgon...
- kort presentation av gruppen på skivbolaget Piranha Musiks hemsida!
Alla Salamats fyra skivor är inspelade på det tyska skivbolaget Piranha!
- Mahmoud Fadls myspace-sida
--Stefan
Vi har lämnat Eritrea, alldeles för tidigt egentligen, för det finns mer att upptäcka där, men jag börjar bli orolig att jag inte kommer att hinna ta mig/oss "varvet runt" den afrikanska kontinenten innnan året är till ända...
Så vi har nu hamnat i Egypten, men står nästan och balanserar på gränsen till Sudan genom att vi tar vid där vi slutade i Sudan - nämligen i det område som förr var riket Nubien. Idag är stora delar de tidigare nubier-bebodda områdena dränkta av jättebygget Assuandammen som med hjälp av sovjetiska ingenjörer uppfördes på 60-talet i södra Egypten.
Gruppen Salamat tar avstamp i den nubiska musikaliska traditionen. Gruppen är främst slagverkaren Mahmoud Fadls verk, och de har hittills kommit ut med fyra skivor.
Det första jag hörde med gruppen var "Lau Elreida" från deras senaste skiva "Ezzayakoum" från 1998, när tidskriften Folk Roots' kompilerings-CD nr. 12 kom ut samma år.
Låten är en enda lång musikalisk transformation som pågår under sina sju och en halv minuter. Denna arabiska ogenerade genreöverskridning var något nytt för mig, så jag gav mig snart iväg och köpte själva skivan:
Nu hittar jag tyvärr inte mitt exemplar av just den skivan, men lovar återkomma med fler spår från den längre fram.
Däremot har jag även gruppens CD "Mambo El Soudani", som kom ut 1994. Från den skivan, som inte roar mig lika mycket som "Ezzayakoum", har jag ändå valt ut tre låtar:
- Först titelspåret "Mambo El Soudani (sudanese mambo)", som är en - "sudanesisk mambo"...
- Sedan spår nr. fem - "El Raqs Gamil (to move is beautiful)" - som kanske är i klämkäckaste laget, men jag "köper det"...
- Och sist, det näst sista spåret nr. 11, som bara är ... "positivistiskt bra" - och annorlunda även den - "Seeb El Hemoum (forget your sorrows)":
Vi tittar närmare på Mahmoud Fadl som soloartist imorgon...
- kort presentation av gruppen på skivbolaget Piranha Musiks hemsida!
Alla Salamats fyra skivor är inspelade på det tyska skivbolaget Piranha!
- Mahmoud Fadls myspace-sida
--Stefan
tisdag 4 maj 2010
En annan har slarvat med räkningarna...
...så jag är utan bredband f.n. - jag hoppas kunna ordna upp detta snart!
Detta påverkar ju också internetradion. Samtidigt ger det mig en andningspaus i allt bloggande. Det har varit väldigt intensivt, och mitt sociala liv har faktiskt påverkats. Jag har en liten egenhet att göra saker ordentligt när jag väl gör dom, och det straffar sig på andra områden som inte hinns med.
De senaste tre veckorna har antalet "Afrika-inlägg" ´varit fyra per vecka istället för fem - mån-tors - och det är nog en mer lagom takt för mig under sommaren, om jag ska hinna njuta av den och lite ledighet.
När jag väl kommer igång igen blir alltså min målsättning att presentera fyra nya afrikanska artister per vecka under sommaren...
- På återhörande!
--Stefan
Detta påverkar ju också internetradion. Samtidigt ger det mig en andningspaus i allt bloggande. Det har varit väldigt intensivt, och mitt sociala liv har faktiskt påverkats. Jag har en liten egenhet att göra saker ordentligt när jag väl gör dom, och det straffar sig på andra områden som inte hinns med.
De senaste tre veckorna har antalet "Afrika-inlägg" ´varit fyra per vecka istället för fem - mån-tors - och det är nog en mer lagom takt för mig under sommaren, om jag ska hinna njuta av den och lite ledighet.
När jag väl kommer igång igen blir alltså min målsättning att presentera fyra nya afrikanska artister per vecka under sommaren...
- På återhörande!
--Stefan
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)