2010.089 - Dagens Afrikanska låt - Mulatu Astatke (f. 1943, Etiopien)
Mulatu Astatke fick sin musikaliska träning utomlands - i London, New York och Boston, där han var den förste afrikanske studenten på Berklee College of Music.
Han utvecklade så småningom en mix av västerländsk jazz och latinamaerikansk med etiopisk, och skapade därmed ett tämligen unikt uttryck! Han har t o m begåvats med epitetet "The Father of Ethio Jazz"!
Som vibrafonist har han samarbetat med, bl. a. Duke Ellington på 70-talet, och som arrangör har han arbetat med självaste Mahmoud Ahmed!
Från senaste plattan - "Mulatu & The Heliocentrics- Inspiration Information - Vol. 3" (2009) - hör vi nu två spår - "Cha Cha" och "Dewel":
Mulatu är egentligen en jazzmusiker ända ut i filtklubbs-spetsarna, men hans stil är så unik, och den etniska identiteten är ständigt närvarande, att det ändå finns en poäng med att inkludera honom i denna världsmusikaliska rundresa - eller hur!?!
Här kommer ett live-klipp från Kanada där vi i ett brottstycke får höra honom som vibrafon-solist i stycket "Yekermo Sew". Det finns bl.a. med på skivan "New York - Addis - London - The Story Of Ethio Jazz 1965-1975":
Jag vill ge er ett par sidor till av honom, men det måste jag få helgen på mig för - så återvänd gärna igen till detta inlägg om ni vill höra mer! För nu är det sovdags...
- Wikipedia
--S.
Innehåll:
fredag 9 april 2010
torsdag 8 april 2010
2010.088 - Dagens afrikanska låt - Aster Aweke
2010.088 - Dagens afrikanska låt - Aster Aweke (f. 1961, Etiopien)
Som vanligt, höll jag på att säga, äter jag upp grädden först...
Mahmouds jämlike på den kvinnliga sidan i Etiopien är Aster Aweke! Då har vi klarat av de två största från Etiopien först...
Jag har under dagen lyssnat igenom fyra av hennes skivor:
1989 - Aster (Columbia/CBS Records)
1991 - Kabu (Columbia/SME Records)
1993 - Ebo (Barkhanns)
2002 - Sugar (Kabu Records)
Jag blev förvånad! Positivt överraskad, trots att jag trodde att jag kände till henne så väl. Det var länge sedan jag gjorde en koncentrerad Aweke-genomlyssning, och mina två favoriter som redan ligger på Internet-radion - "Yedi Gosh" och "Ebo" fick nu sällskap av massor av nygamla favoriter - det blev ett positivt bekymmer att välja ut låtar till denna lilla presentation.
Här kommer först "Yedi Gosh" (fr. "Kabu") och "Ebo" ("Ebo"):
Aster har en enorm bredd i val av musikstilar och uttryck - allt från ballader till avancerad polytymisk etnojazz med hisnande melodislingor. Hon wailar i intervall som Whitney Houston inte visste fanns, och hon sjunger ballader som blir allt annat än smörigt inställsamma. En ballad kan tolkas a la Kenny Rogers eller Stevie Wonder. Hon tillhör den senares gruppering.
Så, går du igång på halsbrytande melodik; då utgör Aster Aweke mitt hetaste stalltips!
Ska jag rekommendera något så måste det, efter vad jag rekapitulerat idag, bli albumen "Ebo" och "Kabu"!
Här kommer två diametralt olika videoklipp från tv-programmet Night Music, som var en amerikansk musikshow som sändes under två säsonger mellan 1988 och 1990.
Jazzfusionsaxofonisten David Sanborn, som var en av programmets värdar, presenterar Aster Aweke, och är själv med och spelar.
Låtarna är först "Sebebu" ("Du är min ursäkt"), och sedan "Y'Shebellu", som är namnet på en flod. Båda låtarna finns med på hennes platta "Aster" från 1989:
Aster kommer från en familj med "ordnade förhållanden" - fadern arbetade som statstjänsteman hos dåvarande regeringen. Detta gjorde dock inte att hennes beslut att bli sångerska, som stod bergfast klart för henne redan som 13-åring, var enkelt. Musik sågs inte som något högstatusyrke, så att skapa sig en musikkarriär blev ett "enmansprojekt" - föga anade man den framgång hon skulle få...
Efter att 1981 ha tröttnat på styrelseskicket i Etiopien flyttade hon till USA. Redan då hade hon spelat in sju kassetband. Det sista var klart strax innan flytten. Dessa gav henne en trogen publik i Etiopien, trots att hon lämnat landet. Numera bor hon i Washington DC.
Aster är exakt 20 år yngre än Mahmoud Ahmed, men de har energin och innerligheten gemensam. Däremot har hon drivit sin sångliga utveckling ett steg längre. Orkestersoundet är modernare, men samtidigt är instrumentariet är väldigt västerländskt "snällt".
För att ytterligare visa på hennes bredd kommer jag att lägga ut några fler spår under helgen - så återkom gärna till detta inlägg om ett par dagar!
- Myspace
- Wikipedia
- artikel ur tidskiften LIRA om "Afrikas kvinnliga rebeller"
--S.
Som vanligt, höll jag på att säga, äter jag upp grädden först...
Mahmouds jämlike på den kvinnliga sidan i Etiopien är Aster Aweke! Då har vi klarat av de två största från Etiopien först...
Jag har under dagen lyssnat igenom fyra av hennes skivor:
1989 - Aster (Columbia/CBS Records)
1991 - Kabu (Columbia/SME Records)
1993 - Ebo (Barkhanns)
2002 - Sugar (Kabu Records)
Jag blev förvånad! Positivt överraskad, trots att jag trodde att jag kände till henne så väl. Det var länge sedan jag gjorde en koncentrerad Aweke-genomlyssning, och mina två favoriter som redan ligger på Internet-radion - "Yedi Gosh" och "Ebo" fick nu sällskap av massor av nygamla favoriter - det blev ett positivt bekymmer att välja ut låtar till denna lilla presentation.
Här kommer först "Yedi Gosh" (fr. "Kabu") och "Ebo" ("Ebo"):
Aster har en enorm bredd i val av musikstilar och uttryck - allt från ballader till avancerad polytymisk etnojazz med hisnande melodislingor. Hon wailar i intervall som Whitney Houston inte visste fanns, och hon sjunger ballader som blir allt annat än smörigt inställsamma. En ballad kan tolkas a la Kenny Rogers eller Stevie Wonder. Hon tillhör den senares gruppering.
Så, går du igång på halsbrytande melodik; då utgör Aster Aweke mitt hetaste stalltips!
Ska jag rekommendera något så måste det, efter vad jag rekapitulerat idag, bli albumen "Ebo" och "Kabu"!
Här kommer två diametralt olika videoklipp från tv-programmet Night Music, som var en amerikansk musikshow som sändes under två säsonger mellan 1988 och 1990.
Jazzfusionsaxofonisten David Sanborn, som var en av programmets värdar, presenterar Aster Aweke, och är själv med och spelar.
Låtarna är först "Sebebu" ("Du är min ursäkt"), och sedan "Y'Shebellu", som är namnet på en flod. Båda låtarna finns med på hennes platta "Aster" från 1989:
Aster kommer från en familj med "ordnade förhållanden" - fadern arbetade som statstjänsteman hos dåvarande regeringen. Detta gjorde dock inte att hennes beslut att bli sångerska, som stod bergfast klart för henne redan som 13-åring, var enkelt. Musik sågs inte som något högstatusyrke, så att skapa sig en musikkarriär blev ett "enmansprojekt" - föga anade man den framgång hon skulle få...
Efter att 1981 ha tröttnat på styrelseskicket i Etiopien flyttade hon till USA. Redan då hade hon spelat in sju kassetband. Det sista var klart strax innan flytten. Dessa gav henne en trogen publik i Etiopien, trots att hon lämnat landet. Numera bor hon i Washington DC.
Aster är exakt 20 år yngre än Mahmoud Ahmed, men de har energin och innerligheten gemensam. Däremot har hon drivit sin sångliga utveckling ett steg längre. Orkestersoundet är modernare, men samtidigt är instrumentariet är väldigt västerländskt "snällt".
För att ytterligare visa på hennes bredd kommer jag att lägga ut några fler spår under helgen - så återkom gärna till detta inlägg om ett par dagar!
- Myspace
- Wikipedia
- artikel ur tidskiften LIRA om "Afrikas kvinnliga rebeller"
--S.
onsdag 7 april 2010
2010.087 - Dagens afrikanska låt - Mahmoud Ahmed
2010.087 - Dagens afrikanska låt - Mahmoud Ahmed (f. 1941, Etiopien)
Januari/februari 2001 "upptäckte" jag Mahmoud Ahmed och låten "Yeshi Haregitu". Jag fick tipset från en etiopisk chattvän som studerade i USA.
Jag fick handling om omöjlig kärlek beskriven för mig, och föll pladask för låten:
---
Ja, den slutar faktiskt så där abrupt - den går direkt över i nästa spår. Mahmoud Ahmed har pippi på det där - att spela in låtarna i svit - vilket gör att vissa stycken kan pågå i en kvart-tjugo minuter, om man vill ha ett naturligt avslut. Det har ställt till det lite för mig när jag ska lägga ut låtexempel... Egentligen hänger "Yeshi Haregitu" ihop med både spåret före och efter!
---
Redan samma höst (november 2001) fick jag möjlighet att se honom live på Nalen i Stockholm då konsertarrangörs-organisationen Selam genomförde sin andra Afrikafestival i Stockholm. Han rörde sig med värdighet på scenen. Jag hade en eritreansk vän med mig som förklarade att det inte var helt omkomplicerat för en eritrean att gå på en konsert med en etiopisk artist pga läget mellan de båda länderna...
Mahmoud Ahmed hade åren innan detta tillfälle börjat uppmärksammas internationellt eftersom skivproduktionbolaget Ethiopiques hade börjat släppa sin återutgivningsserie med etiopiska artister. Tre av skivorna har vikts till Mahmoud Ahmeds 70-talsmaterial - nr. 6 (1999), 7 (2000) och 19 (2005).
Detta nyvaknade intresse för honom skapade också ett intresse av att få nyare inspelningar på de gamla låtarna, och de tre Ethiopiques-utgivningarna är faktiskt rätt eländiga i ljudkvaliteten, men jag har ändå fogat samman två spår i en svit från "Ethiopiques No. 7" - både för att undvika tvärstopp på musiken, men även för att just de båda är riktigt skapliga även var och en för sig! Skivan gavs i original ut 1975 och heter "Erè Mèla Mèla".
Spår 4 - "Abbay Mado" + spår 5 - "Embwa Belew" blir tillsammans 6.56. Låtbytet sker mellan 3.19 och 3.20:
Men bäst trivs jag förstås i sällskap av de senare inspelningarna.
2003 gavs det ut två "hits"-skivor med nyinspelat material - "Tizita" (volume 1 och 2.) - vilka jag varmt rekommenderar. Första ljudexemplet ovan, "Yeshi Haregitu", ligger på volym 1.
Här kommer smakprov från båda skivorna:
Från volym 1:
- Ashkaro
- Tizita
- Tew Limed Gelaye
Från volym 2:
- Derra & Yeselalewa
Mahmoud har utöver dessa skivor gett ut ett antal CD på 90- och 00-talet som också är riktigt fina - bl.a. "Live in Paris" (1994) och "Hulum Yisma" (2000).
2007 vann han dessutom engelska BBC:s Awards for World Musics Afrika-klass!
Alla 2007 års vinnare HÄR!
Såvitt jag vet är han ännu verksam med oförminskad styrka - nästa år fyller han 70 år!
- Wikipedia
- biografi på Afropop Worldwide
- ett försök till komplett discografi på en privat fansite
--S.
Januari/februari 2001 "upptäckte" jag Mahmoud Ahmed och låten "Yeshi Haregitu". Jag fick tipset från en etiopisk chattvän som studerade i USA.
Jag fick handling om omöjlig kärlek beskriven för mig, och föll pladask för låten:
---
Ja, den slutar faktiskt så där abrupt - den går direkt över i nästa spår. Mahmoud Ahmed har pippi på det där - att spela in låtarna i svit - vilket gör att vissa stycken kan pågå i en kvart-tjugo minuter, om man vill ha ett naturligt avslut. Det har ställt till det lite för mig när jag ska lägga ut låtexempel... Egentligen hänger "Yeshi Haregitu" ihop med både spåret före och efter!
---
Redan samma höst (november 2001) fick jag möjlighet att se honom live på Nalen i Stockholm då konsertarrangörs-organisationen Selam genomförde sin andra Afrikafestival i Stockholm. Han rörde sig med värdighet på scenen. Jag hade en eritreansk vän med mig som förklarade att det inte var helt omkomplicerat för en eritrean att gå på en konsert med en etiopisk artist pga läget mellan de båda länderna...
Mahmoud Ahmed hade åren innan detta tillfälle börjat uppmärksammas internationellt eftersom skivproduktionbolaget Ethiopiques hade börjat släppa sin återutgivningsserie med etiopiska artister. Tre av skivorna har vikts till Mahmoud Ahmeds 70-talsmaterial - nr. 6 (1999), 7 (2000) och 19 (2005).
Detta nyvaknade intresse för honom skapade också ett intresse av att få nyare inspelningar på de gamla låtarna, och de tre Ethiopiques-utgivningarna är faktiskt rätt eländiga i ljudkvaliteten, men jag har ändå fogat samman två spår i en svit från "Ethiopiques No. 7" - både för att undvika tvärstopp på musiken, men även för att just de båda är riktigt skapliga även var och en för sig! Skivan gavs i original ut 1975 och heter "Erè Mèla Mèla".
Spår 4 - "Abbay Mado" + spår 5 - "Embwa Belew" blir tillsammans 6.56. Låtbytet sker mellan 3.19 och 3.20:
Men bäst trivs jag förstås i sällskap av de senare inspelningarna.
2003 gavs det ut två "hits"-skivor med nyinspelat material - "Tizita" (volume 1 och 2.) - vilka jag varmt rekommenderar. Första ljudexemplet ovan, "Yeshi Haregitu", ligger på volym 1.
Här kommer smakprov från båda skivorna:
Från volym 1:
- Ashkaro
- Tizita
- Tew Limed Gelaye
Från volym 2:
- Derra & Yeselalewa
Mahmoud har utöver dessa skivor gett ut ett antal CD på 90- och 00-talet som också är riktigt fina - bl.a. "Live in Paris" (1994) och "Hulum Yisma" (2000).
2007 vann han dessutom engelska BBC:s Awards for World Musics Afrika-klass!
Alla 2007 års vinnare HÄR!
Såvitt jag vet är han ännu verksam med oförminskad styrka - nästa år fyller han 70 år!
- Wikipedia
- biografi på Afropop Worldwide
- ett försök till komplett discografi på en privat fansite
--S.
tisdag 6 april 2010
2010.086 - Dagens afrikanska låt - Mohammed Wardi
2010.086 - Dagens afrikanska låt - Mohammed Wardi (f. 1932, Sudan)
Mohammed Osman Hassan Salih Wardi föddes i den lilla byn Swarda nära staden Wadi Halfa i det allra nordligaste av Sudan på gränsen till Egypten.
Området på båda sidorna gränsen är känt för att ha omfattats av det historiska och mytiska Nubiska konungadömet, som på 700-talet fKr. var ett självständigt rike under namnet "Kush".
Vi kommer att bekanta oss med fler nubiska artister framöver...
Mohammed Wardi blev tidigt, vid nio års ålder, föräldralös, och hans uppväxt präglades av en stor kulturell mångfald, vilket väckte hans intresse för poesi, litteratur och musik. Han utbildade sig sedan till lärare.
Som representant för sin lärarkår besökte han för första gången 1953 Khartoum på ett lärarkonvent. Han flyttade strax därefter till huvudstaden och inledde där och då sin sångar-karriär - förverkligande en dröm han närt sedan barnsben.
Han blev snart populär över större delen av Afrikas horn. Han sjöng på både arabiska och nubiska språk (Nobiin); om alltifrån romantik och passion, nubisk folklore och arv, revolution och patriotism. En del sånger var politiskt kryddade, vilket garanterade honom några turer till och från fängelser...
Efter en 13-årig exil återvände han till Sudan och belönades med en hedersdoktorstitel i litteratur på Khartoums universitet. 300 sånger senare tillhör han idag ryggraden i sudanesisk modern musikhistoria!
Jag är ledsen att behöva planka så mycket av Wikipedias texter, men ibland är det ont om biografiskt material...
Nedanstående klipp är från en konsert i Addis Abeba, Etiopien - "Live In Addis Ababa - 1994" är också namnet på "min" skiva med honom som kom 1994. Låten heter "Azibni", och är spår nr. 5 på samma skiva. Om det rent av är från samma inspelningstillfälle vågar jag mig däremot inte på att försöka avgöra, men det verkar sannolikt eftersom årtalet som anges på YouTube-klippen är 1993:
Här kommer två spår från nämnda platta - nr. 1 och 3 - "Al Nas Al Giyafa" och "Zat Al Shama":
En stor och intressant intervju-artikel från 2008 om sudanesisk musik-historia finns på Afropop Worldwides hemsida för den som vill läsa mer (på engelska)!
- Wikipedia
--Stefan
Mohammed Osman Hassan Salih Wardi föddes i den lilla byn Swarda nära staden Wadi Halfa i det allra nordligaste av Sudan på gränsen till Egypten.
Området på båda sidorna gränsen är känt för att ha omfattats av det historiska och mytiska Nubiska konungadömet, som på 700-talet fKr. var ett självständigt rike under namnet "Kush".
Vi kommer att bekanta oss med fler nubiska artister framöver...
Mohammed Wardi blev tidigt, vid nio års ålder, föräldralös, och hans uppväxt präglades av en stor kulturell mångfald, vilket väckte hans intresse för poesi, litteratur och musik. Han utbildade sig sedan till lärare.
Som representant för sin lärarkår besökte han för första gången 1953 Khartoum på ett lärarkonvent. Han flyttade strax därefter till huvudstaden och inledde där och då sin sångar-karriär - förverkligande en dröm han närt sedan barnsben.
Han blev snart populär över större delen av Afrikas horn. Han sjöng på både arabiska och nubiska språk (Nobiin); om alltifrån romantik och passion, nubisk folklore och arv, revolution och patriotism. En del sånger var politiskt kryddade, vilket garanterade honom några turer till och från fängelser...
Efter en 13-årig exil återvände han till Sudan och belönades med en hedersdoktorstitel i litteratur på Khartoums universitet. 300 sånger senare tillhör han idag ryggraden i sudanesisk modern musikhistoria!
Jag är ledsen att behöva planka så mycket av Wikipedias texter, men ibland är det ont om biografiskt material...
Nedanstående klipp är från en konsert i Addis Abeba, Etiopien - "Live In Addis Ababa - 1994" är också namnet på "min" skiva med honom som kom 1994. Låten heter "Azibni", och är spår nr. 5 på samma skiva. Om det rent av är från samma inspelningstillfälle vågar jag mig däremot inte på att försöka avgöra, men det verkar sannolikt eftersom årtalet som anges på YouTube-klippen är 1993:
Här kommer två spår från nämnda platta - nr. 1 och 3 - "Al Nas Al Giyafa" och "Zat Al Shama":
En stor och intressant intervju-artikel från 2008 om sudanesisk musik-historia finns på Afropop Worldwides hemsida för den som vill läsa mer (på engelska)!
- Wikipedia
--Stefan
Påsken som blev min julafton - Larry Jon Wilson
Så hände det - efter nästan 30 års väntan / letande / förtvivlan fick jag äntligen tag i min favorit-singer/ songwriters fjärde album "Sojourner" - en skiva som aldrig återutgivits på CD. Den spelades in 1979 och skulle bli Larry Jon Wilsons sista platta på 28 år...
Som jag nämnt tidigare vände han, efter denna fjärde studio-LP, skivindustrin ryggen och återvände endast sporadiskt till studion, som backup-sångare och -gitarrist till ett par vänner, och som producent till den mycket yngre sångaren Jimmy LaFave... 2008 kom hans comeback ut - LJW ensam med sin familj och en gitarr på ett hotellrum i Florida.
Jag måste fira detta genom att låta er höra två spår från "Sojourner"! Detta är LJW:s sämsta platta - helt klart - men det säger inte så mycket, eftersom det inte finns en mer trygg och självmedveten sångare på denna planet - punkt!!!
Tack, Larry Jon, för att du följt mig genom livet - ingen kan ersätta dig:
Första sången, "It's Just A Matter Of Time", är skriven av Brook Benton och Clyde Otis. Den spelades in med Brook Benton, och klättrade på amerikanska Billbordlistan 1959.
Den andra, "The Bigger The Fool (The Harder The Fall)", skrevs och spelades in av singer/songwriter-veteranen Kris Kristofferson 1978 - året innan "Sojourner" kom ut.
LJW har en förbluffande förmågan att göra andras låtar till sina egna. Han formligen äter upp dom, och ut kommer en organisk del av honom själv på ett sätt som endast ett fåtal i branschen klarar av.
"Originalet är bäst" heter det ofta, och oftast är det sant, men inte här - aldrig när det gäller Larry Jon Wilson - om det inte är han som skrivit låten....
--S.
måndag 5 april 2010
2010.085 - Dagens afrikanska låt - Emmanuel Jal
2010.085 - Dagens afrikanska låt - Emmanuel Jal (Sudan)
Emmanuel Jal nämndes i inlägget om Abdel Gadir Salim.
"Warchild" är från CD:n med samma namn från 2008 - ett krigsbarn - barnsoldat - var precis vad han var i Sudan; tvingad att döda...
Videon behöver inga ytterligare kommentarer:
- officiell hemsida
- Wikipedia
--S.
Emmanuel Jal nämndes i inlägget om Abdel Gadir Salim.
"Warchild" är från CD:n med samma namn från 2008 - ett krigsbarn - barnsoldat - var precis vad han var i Sudan; tvingad att döda...
Videon behöver inga ytterligare kommentarer:
- officiell hemsida
- Wikipedia
--S.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)