Svensk visa...
Att se tillbaks från mitt "medelålders-perspektiv" på storheter som (ffa) Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström får mig att undra om det någonsin kommer att dyka upp något liknande...
Själv är jag en stor beundrare av Thorstein Bergman - jag växte upp med hans Dan Andersson-tolkningar. När jag ser tillbaks på de gamla plattorna inser jag hur ung han måste ha varit när de spelades in. Jag blir då ännu mer fascinerad över hur mogen hans röst lät redan då.
Jag har haft förmånen att få höra honom tolka sina gamla "hittar" i modern tid, och om vissa av dessa lät reflekterande och fyllda av erfarenhet redan då de spelades in för 30 år sedan, så är hans tolkningar idag än mer levande och reflekterande - hans sätt att "smaka av" och känna in varje ackordväxling ger mig rysningar.
Thorstein Bergman är den främste för mig idag inom sitt gebit. Varför han inte ses mer på konsertscener runt om i landet är för mig en gåta!
---
Vad har då detta med rumänsk progg att göra - om nu "rumänsk progg" överhuvudtaget existerar... - Ja, knyt ihop den påsen du, Stefan...
Jo, varje land har en "det var bättre förr-skatt" det vårdar. Gamla låtar man växte upp med har ofta ett nostalgiskt skimmer kring sig, som den som inte växte upp med den kan ha svårt att "känna in". Vi ska ändå göra ett försök här och nu när det gäller Rumänien!
Väl känd är väl Rumäniens romska musiktradition och "landsbygdsmusik", med grupper som Taraf de Haïdouks och Fanfare Ciocarlia. Båda har varit i Sverige de senaste två åren. Sångerskor som Maria Tănase (1913–1963) och Romica Puceanu (1928-1996) har båda förvaltat den folkliga sångtraditionen under 1900-talet. Och alla (medelålders) minns väl panflöjtsvirtuosen Gheorghe Zamfir som fortfarande är aktiv som solist.
Men, på 70-talet dök även ett slags vis-rocks-tradition upp med grupper och sångare som ibland fortfarande kan ses på de rumänska scenerna.
Valeriu Sterian (1952 - 2000), som förstås inte ses på några scener alls längre, är mitt första exempel. I spelaren till höger finns två starka melodier som jag inte lyckades finna på Youtube!
"Amintire cu Haiduci" heter det första Youtube-låten, vilket betyder "Till minne av den laglöse":
"Ruga" - "bönen", som är en tonsatt dikt skriven av en politisk fånge, Corneliu Coposu, som var mellankrigspolitiker i Rumänien. Under sina 18 år i kommunistiska fängelser skrev han ett 10.000-tal dikter:
Mitt andra exempel blir Mircea Vintila. Om Valeriu Sterian var den främste så var/är Mircea Vintila nr. 2. Han etablerade sig under 70- och 80-talet.
Detta klipp är från "modern tid". Se hur publiken känner igen sången - Mirca Vintila behöver inte sjunga den - publiken kan texten utantill:
Jag gillar den trygga avspändheten han utstrålar tillsammans med sina medmusikanter i detta klipp - "Constantin si Veronica":
Alla som var barn i sjuttiotalets Rumänien minns denna visa - om ett lamm - "Mielul":
Det verkar vara en man som är lätt att tycka om...
Han var även medlem i folkrock-gruppen Pasărea Colibri som existerade 1992 till 2003. Här rockar "gubbarna" loss i vad som kanske borde kallas snäll-gubb-rock:
...eller vad sägs om Bob Dylan på rumänska?! "Don't Think Twice, It's Alright":
Tredje exemplet är gruppen Transsylvania Phoenix.
Bandet bildades på 60-talet under namnet Sfinţii (Helgonen), och var väldigt inspirerade av västerländsk rock - i synnerhet Beatles som man gjorde covers på.
Efter några år tvingades man av den diktatoriska regimen att byta namn och släppa det västerländska och söka inspiration inom landet. Man bytte till "Phoenix". Detta "tvång" gav gruppen en unik prägel, då man som första rumänska band spelade rock baserad på inhemsk folklore.
Ett klipp med hög energi och tyvärr dålig ljudkvalitet - "Nunta":
Phoenix blev mycket populära under 70-talet, men hade större och större problem med landets regim. 1976 gifte sig bandledaren, Nicolae Covaci, med en holländsk kvinna och lämnade landet. Tyvärr har jag inte funnit några videoklipp från den tiden med gruppen.
Efter den förödande jordbävningen i Bukarest 1977 återvände Nicolae Covaci och gav två stora konserter med gruppen till stöd för jordbävningens offer. Strax därefter lämnade han landet igen - denna gång med nästan hela sin grupp gömda i deras Marshall-förstärkare... När de kom till Tyskland upplöstes gruppen.
Återigen ett klipp med dålig ljudkvalitet - men det är en helt annan energi i dessa klipp än de studioversioner jag har så jag föredrar ändå dessa - "Mica Tiganiada":
Under 80-talets Tysklandsvistelse fanns en liten aktivitet, men ingenting som gav dem berömmelse. Efter att ha bytt namn till "Transsylvania Phoenix" och att Ceausescu avsattes gjorde man en bejublad comeback 1990. Exilmedlemmarna återförenades med den som stannat i Rumänien - Mircea Baniciu.
Från en konsert 2003 - se hur publiken är med! Gruppen verkar mer populär än någonsin! Man känner att det handlar om deras gemensamma "kulturarv":
Slutligen måste gruppens teatraliske violinist få ett namn - Mani Neumann heter mannen som ser ut som en korsbefruktning mellan självaste Niccolò Paganini och Greve Dracula:
Tyvärr har den förekommit interna konflikter mellan bandledaren Nicolae Covaci och Mircea Baniciu vilket antagligen är skälet till att endast Covaci saknas av lineupen från 70-talet på deras cd "In Umbra Marelui URSS" från 2000.
Senaste plattan - "Baba Novak" kom 2005 och där är Nicolae Covaci tillbaks!
- Wikipedia-länk
- Officiell hemsida - för de som kan rumänska!
För den som vill söka vidare bland rumänsk vis-rocks-historia - prova följande namn:
- Mircea Baniciu
- Stefan Hrusca
- Vassilie Seicaru
- Gruppen Iris
- Gruppen Zdob Si Zdub
--Stefan
Innehåll:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar